Ca pe vremea lui Ceaușescu, COPIII fac frigul în școli în centrul Capitalei.
Peste 2.300 de elevi maramureșeni din clasa zero primesc ghiozdane
Ultima Ora Social

Părinții sunt rechemați în băncile școlii. Ce le va propune Comisia pentru învățământ 

Părinții sunt rechemați în băncile școlii. Ce le va propune Comisia pentru învățământ 

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților, în parteneriat cu Asociația HoltIS și UNICEF în România, au organizat, marți, 27 noiembrie, dezbaterea “Școală, familie, comunitate – paradigma succesului educațional”, axată pe importanța colaborării dintre școală, familie și comunitate și pe felul în care educația parentală poate susține participarea și reușita școlară a tuturor copiilor.

Pe parcursul dezbaterii au fost împărtășite experiențe din proiectele educaționale prin care școala și familia identifică strategii și soluții adecvate pentru a răspunde diversității de aspirații și nevoi educaționale ale copiilor pe drumul formării lor. De asemenea, au fost prezentate programe de educație parentală, resursele disponibile în România și s-a discutat despre modul în care cursurile de educație parentală sprijină familia, părinții, succesul școlar, mai ales în cazurile vulnerabile.

La dezbaterea “Școală, familie, comunitate – paradigma succesului educațional” au participat Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport a Camerei Deputaților, Petru Andea, secretar de stat în Ministerul Educației Naționale, Pieter Bult, reprezentantul UNICEF în România, Ștefan Cojocaru, directorul Asociației HoltIs, deputați și senatori, membrii ai Comisiilor pentru învățământ, știință, tineret și sport ale Parlamentului României, precum și ai altor comisii parlamentare cu atribuții în promovarea și protecția drepturilor copilului, reprezentanți ai inspectoratelor școlare județene, ai centrelor județene de resurse și asistență educațională și ai școlilor, dar și părinți și elevi.

La dezbatere au participat, din partea Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi – Învăţământ Preuniversitar, domnul Iulian Cristache, președinte, și domnul Eugen Ilea, vicepreședinte, care au prezentat punctele de vedere ale părinților, au subliniat necesitatea continuării dezbaterilor, nevoia clarificării conceptelor și importanța unui parteneriat între Federație și Ministerul Educației Naționale, au exprimat interesul pentru temele în discuție și au apreciat calitatea dezbaterii organizate și a ideilor susținute.

Domnul Petru Andea, secretar de stat în Ministerul Educației Naționale, a menționat că tema educației parentale este una intens dezbătută la nivel european, aspecte cu privire la aceasta fiind incluse în diferite declarații și comunicări ale Uniunii Europene. Astfel, în Declarația de la Lisabona s-a lansat ideea că educația parentală trebuie să fie subiect al unor strategii naționale, iar România, ca stat membru al Uniunii Europene, a fost deosebit de receptivă la acest subiecte. Ministerul Educației Naționale a colaborat cu UNICEF și multiple organizații nonguvernamentale în diferite proiecte educaționale și dorește să continue aceste parteneriate în vederea asigurării unei educații de calitate.

În cadrul reuniunii, doamna prof. dr. Camelia Gavrilă, președintele Comisiei pentru învățământ, știință, tineret și sport, a prezentat o alocuțiune cu titlul ” Școală și familie. Modele, valori, roluri fundamentale”. Doamna președinte Camelia Gavrilă a subliniat că “sensurile dezbaterii se orientează spre sublinierea importanței parteneriatului dintre școală, familie și comunitate, demers pedagogic, psihologic și de cunoaștere prin care se armonizează individualitatea fiecărei ființe, vocațiile și aspirațiile acesteia cu cerințele sociale, profesionale, de formare. Școala nu poate rămâne singură în acest proces complex, de durată.  În complementaritate, familia asigură temeiuri educaționale esențiale, securitate afectivă, deschidere spre valori, aspecte ce se multiplică treptat în spațiul educației școlare. După cum putem vorbi de o «Școală» și o formare continuă a profesorilor, la fel și părinții au nevoie de susținere, de informații pedagogice, de consiliere, de o «Școală a părinților», în contextul unei lumi moderne, complexe, contradictorii, al unor provocări ce se află inevitabil în fața copilului, a tânărului, pe traseul educațional. Întâlnirea noastră înseamnă schimb de idei, analize, propuneri de soluții, forme de responsabilitate socială, profesională, politică, dialog despre cultura autentică a parteneriatului pentru o educație de succes”.

Atât experiența internațională, cât și cele mai bune practici implementate în România, arată că sesiunile de educație parentală și parteneriatul școală – familie – comunitate contribuie la participarea școlară crescută, îmbunătățește atât comunicarea dintre părinte și copil, cât și pe cea dintre părinte și cadrul didactic, în contextul unor comunități implicate.

Studii internaționale  și experiențele locale ne-au demonstrat că, alături de profesori, părinții joacă un rol-cheie în succesul educațional al copiilor. Având în vedere că nevoile copiilor se schimbă cu fiecare etapă de dezvoltare, părinții, indiferent de mediu de reședință, statut economic, educație sau etnie, au nevoie de informații adecvate pentru a răspunde în mod eficient acestor nevoi”, a afirmat domnul Pieter Bult, Reprezentantul UNICEF în România.

Educația parentală este o modalitate de susținere a părinților, a reprezentanților legali și a tuturor celor care îngrijesc copii cu vârste cuprinse între 0 și 18 ani. Conform Convenției cu privire la Drepturile Copilului, statele trebuie să îi susțină în mod adecvat pe părinți și pe cei responsabili de îngrijirea copiilor pentru ca aceștia să își poată îndeplini responsabilitățile.

În ultimii șapte ani, UNICEF împreună cu HoltIS au creat o rețea de peste 800 de educatori parentali care au sprijinit peste 31.000 de părinți din întreaga țară să își îmbunătățească abilitățile și cunoștințele pentru a avea grijă de copiii lor. Experiența acestora din diferite modele arată că educația parentală contribuie atât la o mai bună relație și comunicare între copii și părinți, cât și la creșterea participării școlare, mai ales a celor mai vulnerabili copii.

Comisia pentru învățământ, știință, tineret și sport este preocupată de provocările multiple aflate în fața educației și a școlii în secolul XXI, de reușite sau neîmpliniri, de interogații pedagogice din sfera educațională, considerând că explorarea punctelor de vedere ale participanților reprezintă temeiuri și argumente pentru viitoare abordări legislative. În acest sens, dezbaterea a explorat posibilele trasee educaționale și proiecte legislative, aducându-le în atenția membrilor Parlamentului și ai Guvernului.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.