Autostrada vasluienilor:cel mai important pilon pe care se sprijină transportul de mărfuri
Ultima Ora Social

Autostrada vasluienilor:cel mai important pilon pe care se sprijină transportul de mărfuri

Autostrada vasluienilor:cel mai important pilon pe care se sprijină transportul de mărfuri

Deputatul Daniel Olteanu (ALDE) oferă Guvernului noi argumente pentru Autostrada vasluienilor: coridorul european Tișița – Albița este, oficial, cel mai important pilon pe care se sprijină transportul de mărfuri de la frontiera cu Republica Moldova                                                                      

Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputaților, subliniază că includerea finanțării Autostrăzii Tișița – Albița, în faza de Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic, în proiectul bugetului de stat pentru anul viitor, este decisivă pentru un vot pozitiv dat bugetului de către parlamentar.

Deputatul ALDE susține că Ministerul Transporturilor are obligația să repare greșeala prin care proiectul de autostradă a fost șters din Master Planul General de Transport, cu atȃt mai mult cu cȃt tronsonul Albița – Tișița este principala rută de transport a mărfurilor spre și dinspre frontiera estică a României, cu un mare potențial de accelerare.

Olteanu aduce în sprijinul argumentelor sale cele mai recente date primite de la Direcția Generală a Vămilor, potrivit cărora, în ultimii 10 ani, punctul de trecere a frontierei Albița a consemnat o creștere de aproape trei ori a numărului total al vehiculelor care l-au tranzitat. În plus, după cum arată deputatul ALDE, în ceea ce privește numărul camioanelor, cel mai important indicator pentru transportul de mărfuri și schimburile comerciale, acesta este de patru ori mai mare în comparație cu alte puncte de de trecere a frontierei aflate pe granița de Est, Sculeni și Galați – Giurgiulești.

Daniel Olteanu detaliază aceste informații într-o interpelare adresată ministrului Transporturilor:

În ceea ce privește traficul auto pe frontiera de est a României sunt de reținut următoarele date:

 

  1. Punctul de trecere a frontierei Albița a consemnat o creștere a numărului total al vehiculelor care l-au tranzitat de la 311.065 în 2008 la 804.930 în 2017
  2. În ceea ce privește numărul camioanelor, acestea au fost de 160.141 în 2017, de aproape patru ori mai multe decât la următoarele două puncte de trecere a frontierei, Sculeni și Galați – Giurgiulești
  3. Numărul camioanelor care au tranzitat punctul de trecere a frontierei Albița este mai mare decât în cazul tuturor celorlalte puncte de trecere a frontierei de pe granița de est, luate împreună!
  4. În ceea ce privește numărul autobuzelor, acestea au fost de 19.620 în 2017, de peste patru ori mai multe decât la punctele de trecere a frontierei Sculeni și Galați – Giurgiulești.

 

Creșterea anuală a traficului în intervalul 2014 – 2017 la nivelul camioanelor este una uriașă, de aproximativ 10% de la an la an, ceea ce evidențiază faptul că tronsonul Albița – Tișița este, de departe, principala rută de transport a mărfurilor spre / dinspre frontiera estică a României, având un mare potențial de accelerare (asta, în timp ce traficul camioanelor prin Vama Sculeni a stagnat în 2016 – 2017).

În cadrul unei declarații în Plenul Parlamentului, Daniel Olteanu a reluat apelul său la solidaritate din partea tuturor decidenților politici, cerȃndu-le acestora să țină pasul cu realitatea de la frontiera de răsărit a Romȃniei, pentru ca Autostrada Tișița – Albița, la niveliul documentației, să nu lipsească din proiectul de buget pe 2019, cu atât mai mult cu cât e finanțabilă și cu fonduri europene.

«Festivitățile ultimelor zile, la fel ca amprenta întregului an Centenar, au lăsat în urmă aceeași realitate apăsătoare în județul din care provin, Vaslui, unde peste 480.000 de romȃni constată zilnic efectele aspre ale unei politici de zeci de ani, pe care nu o pot numi altfel decȃt anti-națională. Mă refer la modul în care a fost tratată pȃnă acum regiunea de la granița de răsărit, căreia nu doar că i s-au refuzat investițiile în marea infrastructură, ci mai mult, i s-a refuzat și unicul proiect de autostradă, aflat pe un coridor european, în condițiile în care acest proiect ar fi avut – și ar putea avea în continuare – cel mai consistent aport în reducerea decalajelor de dezvoltare.

Istoria ștergerii din Master Planul General de Transport a culoarului european care face legătura cu Vama Albița este un exemplu grăitor, pe care l-am adus în atenția publică în urmă cu doi ani, atunci când am fost ales parlamentar. Prea puține voci au înțeles, în toată perioada care s-a scurs de atunci, că de acest proiect depinde viitorul unui întreg județ și că timpul nu mai are răbdare cu vasluienii. Condamnați, generații la rȃnd, să poarte stigmatul sărăciei și să trăiască în izolare, suspendați undeva între Romȃnia dezvoltată și Republica Moldova, vasluienii știu că Autostrada Tișița – Albița este singura punte ce i-ar putea lega de un orizont de speranță.

Stimați colegi, ne apropiem de momentul în care speranța vasluienilor, călcată în picioare de atȃt de multe ori, poate lumina bezna ultimilor 28 de ani. Bugetul pe 2019 este, în opinia mea, hotărȃtor pentru zona din stânga Siretului, cea mai săracă a Uniunii Europene꞉ o salvăm sau îi punem din nou cruce?», a transmis Daniel Olteanu de la tribuna Parlamentului. Deputatul ALDE a subliniat că, în contextul oferit de datele de la Direcția Generală a Vămilor, care confirmă că Tișița – Albița este, oficial, cel mai important coridor pe care se sprijină transportul de mărfuri pe frontiera estică, finanțarea sa este imperativă.

 

Punctul de frontieră Albița, cel mai important din Estul țării pentru transportul mărfurilor

«Rugămintea mea de a vă îndrepta privirea către Vaslui este strigătul unui întreg județ pentru care Autostrada Tișița – Albița înseamnă, astăzi, totul. Includerea acestui obiectiv, în faza de Studiu de Fezabilitate și Proiect Tehnic, în bugetul pentru anul viitor este o compensație prea mică în comparație cu nedreptatea pe care reaua-voință, incompetența ori poate lipsa de interes au făcut-o celei mai sărace zone a Romȃniei.

Aduc în sprijinul argumentelor pe care le-am prezentat de-a lungul timpului, în fața dumneavoastră, date pe care le-am primit recent de la Direcția Generală a Vămilor, care confirmă că tronsonul Albița – Tișița este, de departe, principala rută de transport a mărfurilor spre și dinspre frontiera estică a României, având un mare potențial de accelerare. În ultimii 10 ani, punctul de trecere a frontierei Albița a consemnat o creștere de aproape trei ori a numărului total al vehiculelor care l-au tranzitat. În plus, la nivelul camioanelor, adică al transportului de mărfuri și al facilitării schimburilor comerciale, vorbim despre creșteri de la an la an de aproape patru ori față de celelalte puncte de frontieră de pe granița de Est, Sculeni și Galați – Giurgiulești.

În condițiile în care coridorul european Tișița – Albița este, oficial, cel mai important pilon pe care se sprijină transportul de mărfuri de la frontiera cu Republica Moldova, imperativul de a ține pasul cu această realitate și de a include documentația pentru Autostrada Tișița – Albița în planul de buget național pe 2019 este unul evident, cu atât mai mult cu cât această documentație e finanțabilă și cu fonduri europene. Au înțeles și susțin acest imperativ reprezentanții Comisiei Europene, din partea cărora am un răspuns scris în acest sens, colegii mei din ALDE și vasluienii mei de acasă.

Promisiunile legate de acest obiectiv de investiții, cu studiu de prefezabilitate din 1998, cu intenția de realizare inclusă într-o lege din 2003, asumat ca finalizare până în 2015, dar dispărut total, ulterior, din orice strategie a Romȃniei, toate aceste promisuni trebuie să înceteze! Vasluienii vor să vadă fapte, iar prima dintre ele este un proiect de buget care să conțină alocări pentru Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic al Autostrăzii Tișița – Albița, o investiție care ar susține inclusiv creșterea traficului și reantabilitatea viitoarelor autostrăzi București – Pașcani și Bacău-Brașov.», a susținut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaților.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.