Noi tendințe în producerea anvelopelor: cauciucuri din păpădie
Ultima Ora Social

Noi tendințe în producerea anvelopelor: cauciucuri din păpădie

Marile companii producătoare de cauciucuri investesc zeci de milioane de dolari sau euro în cercetări legate de obţinerea unor anvelope de vară sau de iarnă mai performante, mai eficiente energetic şi care să fie cât mai puţin poluante pentru mediul înconjurător. Ultima cerinţă e cam greu de îndeplinit, având în vedere că anvelopele sunt produse din cauciuc sintetic, un ipopren polimerizat obţinut în industria petrochimică. Alternativa ar fi cauciucul natural obţinut din arborele de cauciuc, însă preţul unei astfel de anvelope ar fi mai ridicat, iar rezistenţa ar fi mai mică decât în cazul anvelopelor din cauciuc sintetic.

Iată însă că firma Continental a venit cu o alta idee. Ce-ar fi dacă ar obţine cauciucul necesar din altă sursă decât industria petrochimică sau arborele de cauciuc? Şi iată că de câţiva ani, specialiştii de la Continental şi cercetătorii de la 2 institute de biologie din Germania studiază modul de obţinere a cauciucului din… păpădie. Da, aţi citit bine, din păpădie. Proiectul RUBIN a fost lansat acum 5 ani în Germania şi a dat naştere anvelopei TaraxaGum, de la numele ştiinţific al păpădiei, Taraxacum officinale.

Și nu-i vorba că orice flori ar putea folosite la producerea pneurilor: Biologii au descoperit la păpădie anumite gene care influenţează secreţia de cauciuc şi au reuşit să obţină plante a căror rădăcină produce de 2 ori mai mult cauciuc decât o păpădie sălbatică. Avantajul este că păpădia e o plantă care poate fi crescută oriunde, inclusiv pe terenuri care nu sunt propice culturilor agricole. Un alt avantaj este faptul că păpădia nu este deloc pretenţioasă la condiţiile de mediu şi creşte fără probleme oriunde pe glob, spre deosebire de arborele de cauciuc, care e o plantă tropicală. Cei de la Continental au cultivat păpădia pe terenurile din jurul unei fabrici de anvelope din Germania, astfel că au redus la minimum cheltuielile cu transportul materiei prime.

Proiectul RUBIN se desfăşoară la Taraxagum Lab Anklam, un laborator în care au fost investite 35 de milioane de euro. Acolo au fost instalate primele utilaje pentru extracţia de cauciuc din rădăcinile de păpădie. Cele câteva kilograme de cauciuc, obţinute într-o primă fază, au fost suficiente pentru fabricarea de anvelope şi testarea acestora. Potrivit companiei Continental, performanţele şi proprietăţile acestor pneuri sunt similare celor ale anvelopelor realizate din cauciuc natural obţinut din arborele de cauciuc. Şi pentru că rezultatele au fost promiţătoare, Continental vrea să introducă în producţia de serie anvelopele din păpădie în următorii 5-10 ani. Până acum, proiectul companiei germane a primit 3 premii. Statisticile arată că piaţa de anvelope creşte constant, cam cu 3 procente de la an la an. În aceste condiţii, e de aşteptat ca soluţia identificată de Continental să se bucure de succes şi să devină o alternativă la cauciucul natural obţinut din arborele de cauciuc.

Urmează, desigur, și alți mari producători de anvelope, cum ar fi Lassa, să comercializeze și ei acest tip de anvelope. Probabil că nu va mai trece mult până în momentul în care, atunci când căutăm anvelope de vară pe internet, să fim nevoiţi să selectăm la rubrica de căutare, pe lângă dimensiunile şi preţul pneurilor necesare, şi materialul din care sunt realizate: cauciuc sintetic sau cauciuc din păpădie.

Sursa imaginii: https://www.pexels.com/photo/road-car-tire-street-8373/

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.