Promisiuni din Guvern. ”Dezvoltarea infrastructurii de transport rutier, o preocupare principală în acest an”
drumuri
Ultima Ora Social

Moldova fără autostrăzi. ”O nedreptate dureroasă”. Până în 2020 se speră la o recuperare a decalajelor istorice

Moldova fără autostrăzi. ”O nedreptate dureroasă”. Până în 2020 se speră la o recuperare a decalajelor istorice

«Lipsa Moldovei de pe lista marilor proiecte de infrastructură este o nedreptate dureroasă, iar creșterea alocărilor pentru a recupera decalajele istorice, o obligație pȃnă în 2020»

Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputaților, atrage din nou atenția asupra necesității ca Moldova, singura regiune fără acces la autostradă, să fie inclusă pe harta marilor proiecte de infrastructură. În contextul apelului recent făcut de comisarul pentru politică regională Corina Crețu către Ministerul Transporturilor, instituție căreia i-a cerut să depună ″proiecte mature pentru finanțare europeană″, Olteanu consideră că situația în care se prezintă Romȃnia în fața Comisiei Europene, în domeniul infrastructurii de transport, este una ″alarmantă″. Mai mult, subliniază deputatul ALDE, faptul că Moldova a lipsit de pe agenda Ministerului Transporturilor este concludent cu privire la modul în care această regiune a fost privită de toate guvernele, indiferent de culoarea politică.

 

În cadrul unei declarații în Plenul Parlamentului, Daniel Olteanu a susținut că statutul Moldovei de ″Cenușăreasă a bugetului și a priorităților″ reprezintă o nedreptate căreia actualul Executiv îi poate pune punct prin proiecte concrete de infrastructură, cu perspective obligatorii de creștere a alocărilor pentru această regiune. Deputatul ALDE crede că zona Moldovei și județele sărace, printre care se numără și Vasluiul, au nevoie de mai multe astfel de investiții din partea Ministerul Transporturilor, pentru a recupera decalajul istoric ce le separă de regiunile dezvoltate.

«Declarația doamnei comisar pentru politică regională Corina Crețu, cu privire la proiectele în domeniul infrastructurii de transport cu care România se prezintă în fața Comisiei Europene, este nu îngrijorătoare, ci alarmantă.

Astfel, doamna comisar subliniază faptul că, din 2014, a avut de aprobat patru proiecte și mai există discuții doar pentru unul. Este vorba de un proiect de infrastructură feroviară localizat în Transilvania, 2 proiecte de autostrăzi implementate tot în Transilvania și 2 proiecte aferente unor magistrale de metrou.

Nu voi insista pe subiectul valorii proiectelor care trebuie depuse spre finanțare, pentru că această temă s-a tot regăsit în spațiul public. Această atenționare a fost clară: sunt fonduri, dar nu sunt proiecte mature, de calitate.

Faptul că din această listă a marilor proiecte de infrastructură, de care vorbește doamna comisar Corina Crețu, lipsește Moldova, este însă un subiect distinct și reprezintă cea mai dureroasă concluzie cu privire la modul în care această regiune a fost privită de toate guvernele, indiferent de culoarea politică.», a declarat deputatul Daniel Olteanu. Acesta a atras atenția asupra necesității ca Executivul să își asume proiecte concrete de infrastructură dedicate zonei Moldovei, precum și un calendar clar de implementare, pȃnă în anul 2020.

«Având în vedere perioada de timp de care e nevoie pentru ca un proiect să ajungă la maturitate, ceea ce spune doamna comisar este că nici până în 2014 nu am reușit să punem la punct un dosar de finanțare a unor mari proiecte de infrastructură pentru Moldova, nici după 2014. Practic, aproape fiecare formațiune sau alianță politică a avut această oportunitate, de a pune Moldova pe harta marilor investiții în infrastructură, și toți cei aflați la putere au ratat, până acum, obiectivul. Sunt parlamentar la primul mandat și oamenii îmi cer explicații pentru modul în care e privită Moldova. Ce ar trebui să răspund, ar trebui să invoc și eu greaua moștenire? Să dau vina pe cei care au ani mulți de București, care, din păcate, nu se văd în realizări acasă? Nu voi face asta, dar nici nu mai accept ca Moldova și Vasluiul să fie mereu rudele sărace, utile doar la plata taxelor și impozitelor.

Pentru Moldova, singura regiune fără acces la autostradă, este obligatoriu acum nu doar să fie pusă pe harta marilor proiecte de infrastructură, ci să apară cu mai multe astfel de investiții, pentru a recupera decalajul istoric.

Din 2008 până în prezent, niciun ministru al Transporturilor și nicio guvernare nu au modificat statutul Moldovei de Cenușăreasă a bugetului și a priorităților, iar acestei nedreptăți trebuie să i se pună punct acum, de către Guvernul PSD – ALDE. Nu putem cere voturi în 2020 unei regiuni și unei populații căreia nu i-am schimbat statutul, de contributor net la bugetul de stat și de furnizor de forță de muncă ieftină, calificată, pentru străinătate, pentru București și pentru județele din Vestul țării.

În 2020 avem datoria să mergem în fața electoratului din Moldova, implicit din Vaslui, cu proiecte concrete de infrastructură, cu un calendar clar de implementare, cu finanțare și cu perspective obligatorii, subliniez, obligatorii, de creștere a alocărilor.», a susținut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaților.

Deputatul ALDE i-a transmis și o interpelare ministrului Transporturilor, Lucian Șova, în cadrul căreia i-a solicitat informații cu privire la marile proiecte de infrastructură referitoare la Moldova, pentru care instituția pe care o conduce ar putea obține rambursarea cheltuielilor pe actuala programare europeană (2014 – 2020), precum și la stadiul acestor proiecte în prezent.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.