Sindicatele din educație nu sunt de acord cu ministrul Ligia Deca
Sindicatele din educație nu sunt de acord cu ministrul Ligia Deca
Social Ultima Ora

Sindicatele din educație nu sunt de acord cu ministrul Ligia Deca, care vrea camere de supraveghere pentru elevi fără acordul părinților

Ministrul educației, Ligia Deca a decis ca în unitățile învățământ să poată fi amplasate camere de suraveghere audio-video, chiar fără acordul părinților și al cadrelor didactice.

Sindicatele din educație, susțin că, ideea ministrului Ligia deca nu rezolvă problema agresiunilor în spațiile de educație.

Aceștia spun că problema se poate rezolva doar prin a întări relaţia părinte-profesor-elev.

Camerele de supraveghere nu rezolvă problema violenței în spațiul școlar Federația Sindicatelor Libere din Învățământ și Federația Sindicatelor din Educație „SPIRU HARET” nu susţin iniţiativa Ministerului Educaţiei privind introducerea sistemului de supraveghere audio-video în sălile de clasă fără acordul cadrelor didactice şi al părinţilor.

Considerăm că aplicarea unei astfel de măsuri, fără consimţământul persoanelor supravegheate, reprezintă un atac la drepturile fundamentale ale cetăţenilor români. În acest sens s-au pronunțat și reprezentanți ai Autorității Naţionale de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.

FSLI şi FSE „Spiru Haret” consideră că o astfel de măsură poate fi aplicată acolo unde există un istoric al cazurilor de violenţă, doar după ce atât personalul angajat în unitatea de învăţământ respectivă, cât şi părinţii şi-au exprimat acordul scris pentru montarea camerelor de supraveghere.

Când vorbim despre supraveghere audio-video, fără acordul celor înregistraţi, nu facem decât să aruncăm spre toţi acuzaţia că sunt factori perturbatori şi, dacă nu sunt acum, cu siguranţă vor deveni, ceea ce este complet fals.

Din păcate, numărul cazurilor de violenţă de orice tip din şcoli este în creştere, dar nu putem spune că toţi angajaţii din educaţie şi toţi elevii reprezintă un risc!Lupta cu actele de violenţă trebuie dusă mai departe, dar prin reformarea completă a învăţământului pe această temă.

Cel mai important pas ar fi cel prin care relaţia părinte-profesor-elev va fi una reală, deschisă, la curent cu tot ceea ce se întâmplă în viaţa copilului. Creşterea numărului de psihologi şcolari, care să depisteze la timp comportamente problematice în rândul cadrelor didactice şi al elevilor, este absolut obligatorie!

Dezvoltarea unor programe speciale de combatere a actelor de agresiune/abuz/bullying, care să fie puse în aplicare, nu bifate la orele de dirigenţie, ar ajuta în această luptă. Reabilitarea copiilor care au astfel de derapaje nu are loc pentru că instituţiile statului fie nu se implică, fie nu au resurse suficiente pentru a veni în sprijin.

Nu există o continuitate a măsurilor prin care victimele să primească suportul de care au nevoie, iar agresorii să înţeleagă consecinţele faptelor lor şi mai apoi să fie „reabilitați“.

Creşterea numărului de paznici şcolari cu siguranţă va descuraja astfel de fapte, iar un regulament mult mai strict privind sancţionarea celor care greşesc ar avea mult mai mult impact asupra agresorilor. În niciun caz şcoala nu trebuie să ascundă astfel de situaţii, ci, din contră, să ceară intervenţia instituţiilor abilitate cu aplicarea măsurilor legale.

FSLI
FSLI

Şcoala trebuie să rămână un spaţiu al educaţiei, dar nu prin forţă, violenţă, presiune, inclusiv cea a supravegherii audio-video permanente.

Şcoala trebuie să fie spaţiul dezvoltării intelectuale şi emoţionale, al creativităţii şi al cultivării relaţiilor sănătoase interpersonale, precum şi al respectului reciproc. Din păcate, primul care a dispărut este tocmai respectul la adresa cadrului didactic, înţelegând prin aceasta adevăratul său statut și rolul său în ceea ce înseamnă educarea unui copil”, anunță sindicaliștii.

Ministrul Educației, Ligia Deca
Ministrul Educației, Ligia Deca s-a înscris în PNL
Ministrul vrea supraveghere fără acord

Ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat, în urmă cu o săptămână, că s-a decis modificarea cadrului legislativ, astfel încât şcolile să poată instala sisteme de supraveghere, fără acordul părinţilor, elevilor majori sau al cadrelor didactice. Înregistrările vor putea fi, însă, folosite doar pentru cercetarea eventualelor cazuri de violenţă, pentru aflarea adevărului.

”În afară de măsurile pe care le-am luat deja, pe lângă activităţile de prevenţie, este important ca în situaţiile de violenţă să putem afla adevărul vis-a-vis de ce se întâmplă, de faptele reclamate.

Prin urmare, am considerat necesară modificarea cadrului legislativ pentru ca şcolile să poată decide instalarea sistemelor de supraveghere audio-video pentru asigurarea pazei şi protecţiei persoanelor şi a bunurilor precum şi ca măsură de prevenţie a actelor de violenţă ce pot apărea în spaţiul şcolar”, a declarat ministrul Educaţiei, Ligia Deca, într-o conferinţă de presă.

Aceasta a explicat că prevederile legale actuale permit şcolii supraveghere audio-video doar după consultarea cadrelor didactice, a părinţilor sau elevilor majori.

”Modificarea propusă în proiectul de ordonanţă de urgenţă dă şcolii posibilitatea de a decide, în interesul comunităţii şi sigur în funcţie de specific, fără a mai fi condiţionată de acordul părinţilor sau al cadrelor didactice (…)

Practic, şcolile care au instalat un sistem de supraveghere audio-video monitorizează activitatea din sălile de clasă şi îşi asumă răspunderea pentru respectarea prevederilor privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal”, a mai declarat Deca.

Ministrul Educaţiei a explicat că sistemele audio-video pot fi instalate şi în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese, săli de sport, săli de festivităţi, cămine, internate, biblioteci şcolare sau centre de informare.

”Am încredere că, atât profesorii, cât şi părinţii şi elevii majori, de al căror acord era nevoie anterior pentru această măsură de siguranţă, vor înţelege necesitatea ei. Este o măsură prin care se asigură securitatea copiilor şi a tuturor celor care sunt în preajma lor în unităţile de învăţământ. Însă aş dori să subliniez, aceste înregistrări audio-video vor putea fi folosite numai în scopul investigării cazurilor sau sesizărilor de violenţă, respectiv a cazurilor ce vizează protecţia bunurilor”, a mai declarat Ligia Deca.

Ministrul a explicat, însă, că ”şcolile nu pot folosi înregistrările audio-video în vederea evaluării profesionale a cadelor didactice, iar această interdicţie este prevăzută explicit în lege”.Conform datelor prezentate de ministru, aproximativ 5.400 de cazuri de violenţă au fost raportate în anul şcolar trecut, în scădere cu aproximativ 44%, iar73% dintre cazuri au fost de atac la persoană, 12.000 de elevi şi 88 de profesori fiind sancţionaţi

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.