Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, în sprijinul economiei rurale românești    
Ultima Ora Politic Social

Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, în sprijinul economiei rurale românești    

Camera Deputaților a adoptat miercuri, 12 iunie 2019, proiectul de Lege pentru înfiinţarea Agenţiei pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare, act normativ inițiat de deputați și senatori ai Grupului Parlamentar al PSD. Agenţia pentru Calitatea şi Marketingul Produselor Agroalimentare se înființează ca instituţie publică cu personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi subvenţii acordate de la bugetul de stat, în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.

Obiectivul principal al acestei instituții, care va funcționa începând cu anul viitor, este creşterea numărului de sisteme de calitate recunoscute la nivel european pentru produsele agroalimentare româneşti şi de certificare a produselor conform sistemelor de calitate facultative instituite la nivel naţional şi european, în vederea promovării acestora.

Conform legii, Agenția exercită următoarele funcții principale: de autoritate de stat în domeniul calității și marketingului produselor de calitate; va asigura întocmirea și propunerea spre aprobare a strategiei pentru dezvoltarea sectorului produselor de calitate și va reprezentarea pe plan intern și extern, în numele Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, în domeniul său de activitate și în limitele stabile de acesta. Între atribuțiile Agenției se numără elaborarea, implementarea și promovarea strategiei naționale pentru produsele de calitate; elaborarea și implementarea de programe de marketing pentru produsele  de calitate; recunoașterea și certificarea produsele de calitate și identificarea și implementează surselor de finanțare specifice pentru certificarea exploatațiilor agricole ale micilor producători/procesatori.

Calitatea și diversitatea producției agricole, piscicole și de acvacultură din România, ca parte a UE, reprezintă unul dintre punctele forte ale producătorilor autohtoni și contribuie în mod semnificativ la patrimoniul cultural și gastronomic național și european. Acest fapt se datorează faptului că producătorii din țara noastră au păstrat vii tradițiile și, totodată, au ținut seama de metodele și materialele de producție noi. Folosirea unor sisteme de calitate pentru acești producători, prin care pot fi recompensați pentru eforturile lor de a oferi pe piață alimente cu caracteristici specifice, de multe ori unice în spațiul european, va avea certe efecte benefice pentru economia rurală, dar și pentru consumatori, care vor avea posibilitatea de a fi mai bine informați cu privire la ceea ce cumpără.

            La elaborarea acestei legi s-a avut în vedere și modelul existent în alte state membre ale UE, țări cu experiență în domeniul calității și marketingului produselor alimentare, cum ar fi Franța, Austria și Italia.

Pentru PSD, agricultura este un pilon al Programului de guvernare, iar realizările în acest sector nu s-au lăsat așteptate. Începând cu anul 2016, s-a investit în refacerea sistemului de irigații, s-a extins sistemul național antigrindină și de creștere a precipitațiilor, și, ca exemplificare, în perioada 1 ianuarie 2017-25 februarie 2019 s-au atras pentru agricultura românească 7,5 miliarde de euro din fonduri europene, adică dublu faţă de totalul sumelor încasate de la UE în 9 ani, între 2007 și 2016.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.