Delta - orașul secret al lui Henri Coandă pentru elitele României 1
Coanda
Știință și Tehnologie Politic Social

Delta – orașul secret al lui Henri Coandă pentru elitele României

Savantul Henri Coandă a venit în România În 1965 la invitația lui Ceaușescu pentru a dezvolta câteva proiecte de viitor pentru România. Unul din ele se numea ”Delta” și era proiectul unui oraș secret din Dobrogea unde să fie protejate cele mai luminate minți ale țării.Delta - orașul secret al lui Henri Coandă pentru elitele României 2

Trebuia să fie un oraş în care să fie reuniţi cei mai importanţi cercetatori români, un fel de Sillicon Valey a României. Amplasamentul era stabilit pe plaja cuprinsă între Delta Dunării, braţele Sf. Gheorghe, Sulina şi litoralul Marii Negre, loc unde terenul are o lungime de 10 kilometri şi o lăţime de 2 kilometri.

Pe lângă faptul că era o locație destinată elitelor țării, un fel de incubator de creiere, acest oraș avea câteva particularități. Una era legată de locuințe, concepute de arhitectul Dorin Iormeanu ca pe niște ouă.

După ce a absolvit Arhitectura și Artele Plastice, Dorin Iormeanu a avut ocazia să lucreze cu Henri Coanda la proiectul Delta-orașul viiotrului. Iormeanu venise cu o concepție arhitectonică cum nu se mai văzuse. Iormeanu prevedea În loc de apartamente, spații sub forma de ou, cu locomoție proprie, care să poată fi coborate și În mediul subacvatic. Planul i-a plăcut lui Coandă, care l-a transformat În „Proiectul Delta”, un oraș secret al elitelor. Iormeanu a devenit șeful proiectului.

O altă particularitate a „Oraşului Viitorului” se referea la sistemele de transport mixte care ar fi trebuit să-l lege  de staţiunile de pe litoral, unul suprateran și altul subacvatic.

Cel suprateran se făcea pe drumuri clasice, cu mașini, dar și aerian, cu ajutorul unor aparate de zbor care să funcționeze pe sistemul Aerodinei Lenticulare, celebra farfurie zburătoare gândită de Coandă Încă din 1933 și brevetată de el În Statele Unite, În 1957.Delta - orașul secret al lui Henri Coandă pentru elitele României 3

Sistemul de transport subacvatic se referea la tuburi vidate, transparente, prin care să meargă vagoane gen Aerotubexpres, despre care newsteam .ro a scris recent.

Câteva machete ale ”Proiectului Delat”, inclusiv ale mijloacelor de locomoție, se află la Muzeul Tehnic ”Dimitrie Leonida” din București.

 

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.