Evoluții și reconfigurări ale programelor sociale pentru o educație de succes
Social

Ziua Justiției Sociale, marcată prin acțiuni în sprijinul copiilor cu cerințe educaționale speciale

Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați a inițiat o serie de consultări în sprijinul identificării măsurilor legislative necesare pentru creșterea gradului de incluziune al copiilor cu cerințe educaționale speciale (CES). În primă instanță, la debutul acestei sesiuni parlamentare, președinta Comisiei, deputata USR Cristina Iurișniți a participat la evenimentul de lansare a parteneriatului dintre Federația pentru Drepturi și Resurse pentru Persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist – FEDRA și Teatrul Național ”I.L Caragiale”, ce vizează integrarea școlară și socială a persoanelor cu tulburări din spectrul autist (TSA) și crearea unui climat favorabil pentru creșterea calității vieții persoanelor diagnosticate cu tulburări de dezvoltare.

În cadrul ședinței din 19 februarie, membrii Comisiei pentru egalitatea de șanse din cadrul Camerei Deputaților au discutat cu un grup de părinți care au copii cu CES dificultățile întâmpinate de aceștia în sistemul de învățământ și nu numai. Totodată, parlamentarii din Comisia pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați și-au exprimat sprijinul transpartinic pentru modificarea cadrului legislativ în  sensul îmbunătățirii vieții acestor copii și familiilor lor. În acest sens, doamna Cristina Iurișniți, președinta Comisiei a adresat invitații la discuții  doamnei Ecaterina Andronescu, ministrul Educației Naționale; doamnei Sorina Pintea, ministrul Sănătății; și domnului Marius Budăi, ministrul Muncii și Justiției Sociale. Printre subiectele ce urmează a fi dezbătute se numără: adaptarea curriculei şcolare pentru nevoile copiilor cu CES; adaptarea evaluărilor, examenelor şi testărilor; reducerea programului şcolar și creşterea numărului profesorilor de sprijin prezenţi în instituţiile de învăţământ, precum și măsuri privind diagnosticarea precoce a tulburărilor din spectru autist şi a altor afecţiuni întâlnite la copiii cu CES, respectiv profesionalizarea facilitatorilor şcolari (ocupaţie ce lipseşte din COR).

”În România sunt peste 70.000 de copii cu CES, iar aproape jumătate dintre ei învață în școli speciale. Personalul de sprijin este subdimensionat – un profesor la cca 150 de copii, iar cadrele didactice, precum și ceilalți elevi și părinții lor nu sunt pregătiți corespunzător pentru includerea celor cu CES în sistemul de învățământ de masă”, subliniază președinta Comisiei pentru egalitatea de șanse, Cristina Iurișniți.

”De Ziua Justiției Sociale, celebrăm valori precum solidaritatea, echitatea şi tratamentul egal oferit cetăţenilor indiferent de sex, etnie, rasă, orientare religioasă sau stare a sănătăţii. Or, într-o țară europeană, în 2019, zeci de mii de copii cu CES și familiile lor încă așteaptă transformarea drepturilor lor în realitate – pentru ei, egalitatea de șanse rămâne un deziderat”, a punctat deputata USR. ”Vorbim în primul rând despre copii, care au indiscutabil dreptul la educație adaptată nevoilor lor, la sprijinul necesar pentru un context educațional și social realmente incluziv. Dar să nu uităm că România este ţara cu cea mai mică rată de angajare a persoanelor cu dizabilități din Uniunea Europeană (puțin peste 4%), ceea ce ne afectează pe toți. Justiția socială aduce beneficii și bunăstare nu doar grupurilor defavorizate, ci întregii comunități, așa că vom continua să sprijinim în Parlament și în Comisiile de specialitate cadrul legislativ necesar pentru incluziunea și buna dezvoltare a copiilor cu CES și a familiilor acestora”, a adăugat președinta Comisiei pentru egalitatea de șanse pentru femei și bărbați din cadrul Camerei Deputaților, Cristina Iurișniți.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.