„Super Șoim”, avionul românesc modernizat la standard Eurofighter sau Suhoi Pak Fa
Politic Social Știință și Tehnologie Ultima Ora

„Super Șoim”, avionul românesc modernizat la standard Eurofighter sau Suhoi Pak Fa

Cele 10 avioane IAR-99 Standard și 11 IAR-99 Șoim vor fi modernizate la standardul „Super Șoim”, în vederea pregătirii piloților pentru trecerea către noile avioane de luptă multirol. Modernizarea ar urma să coste circa 124 milioane de euro fără TVA, potrivit unei scrisori de aprobare transmise de MApN. 

„Super Șoim”, avionul românesc modernizat la standard Eurofighter sau Suhoi Pak Fa

Eurofighter

„Super Șoim”, avionul românesc modernizat la standard Eurofighter sau Suhoi Pak Fa

Suhoi Pak-Fa

 

„Dotarea Forțelor Aeriene cu avioane multirol F-16 impune asigurarea unei platforme de antrenament avansat prin reconfigurarea sistemelor de avionică și de control al zborului aeronavelor IAR-99”, se arată în scrisoarea transmisă Parlamentului spre aprobare de către ministrul Mihai Fifor.

„O componentă foarte importantă în procesul de pregătire a piloţilor o reprezintă modul în care aeronava, utilizată pentru instruire, reuşeşte să acopere nevoile de pregătire ale acestora pentru facilitarea procesului de tranziţie către aeronavele de luptă multirol, cu costuri cât mai mici”, se arată în documentul MApN.

Potrivit acestuia, în dotarea actuală a Ministerului Apărării Naţionale se află 10 aeronave şcoală IAR-99 Standard (în configuraţia de bază, clasică de la nivelul anului 1989) şi 11 aeronave IAR-99 Şoim (modernizate cu sistem de avionică la nivelul anului 1996, folosite pentru a facilita instruirea pe aeronavele MiG-21 LanceR).
Scrisoarea MApN specifică faptul că programul de modernizare a 21 de avioane IAR-99 la configurația Super Șoim a fost aprobat în 4 aprilie 2018 de către CSAT, iar fondurile estimate necesare derulării şi realizării programului sunt de 124 milioane de euro fără TVA.

Atribuirea contractului pentru modernizarea aeronavelor IAR-99 din dotarea Ministerului Apărării Naţionale în configuraţia IAR-99 Super Şoim se va realiza în urma derulării de Către Ministerul Apărării Naţionale, prin Departamentul pentru armamente, a unei proceduri de achiziţie publică, potrivit documentului.

IAR 99 este un avion subsonic militar românesc, produs de Avioane Craiova SA. Întrebuințarea principală este aceea de avion de antrenament capabil să asigure misiuni de atac la sol (CAS – close air support) precum și misiuni de recunoaștere.

Tot la categoria ieftin și sigur se înscrie și proiectul IAR 99 TD din cadrul INCAS

„Super Șoim”, avionul românesc modernizat la standard Eurofighter sau Suhoi Pak Fa

IAR 99 TD, aflat în lucru la INCAS, este vorba despre un nou avion de antrenament prin care România vrea să demonstreze că poate proiecta, executa și asimila tehnologiile de ultimă generație. Tehnologii noi înseamnă în primul rând un radar de ultimă generație, care poate urmări mai multe ținte deodată și poate recunoaște inamicul și aliatul, inclusiv în ceea ce privește țintele de la sol. De asemenea, va fi dotat cu un motor mult mai puternic și mai economic din punctul de vedere al consumului.

Aparatul va putea antrena piloți pentru aparate de luptă de generația 4.5. Menţionăm că singurele aparate de nivelul 5 care sunt considerate viabile în acest moment sunt F-22 și F-35. Nivelul generației 5 presupune tehnologie stealth (avion invizibil pe radar). Restul, sunt generația 4.5 sau 4. Exemplu: F-16, Eurofighter, Greepen, Suhoi Pak-Fa etc.

Din toate avioanle concepute de români, am rămas doar cu IAR 99

Datele istoriei aeronauticii româneşti, pe scurt, sunt punctate de momente în care ţara noastră a excelat la nivel mondial în acest domeniu:

  • Traian Vuia a fost primul om care a zburat cu un aparat mai greu decât aerul cu propulsie proprie, pe 18 martie 1906.
  • Henri Coandă a fost primul om care a conceput un avion cu reacţie, pe care l-a prezentat în 1910 la Salonul internaţional de la Paris.
  • Primul avion militar al Forţelor Aeriene Române a fost aparatul Nieuport 11, de fabricaţie franceză, utilizat în timpul primului război mondial.
  • În perioada interbelică România a produs, la Braşov,  IAR 80, unul din cele mai bune avioane de luptă din lume la începutul celui de-al doilea război mondial, IAR 81 şi IAR 37, ca avioane militare, precum şi alte câteva tipuri de aparate civile sub licenţă.
  • După al doilea război mondial aeronautica românească a luat o pauză, pentru ca după 1970 să începem să producem elicoptere sub licenţă franceză şi avioane militare IAR 93, la care s-a renunţat în 1998 şi IAR 99, aflat acum în plină modernizare.
  • România a renunţat şi la proiectul Rombac, singurul avion comercial cu reacţie realizat în Europa comunistă, cu excepţia URSS.

 

 

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.