PROIECT DE LEGE INEDIT. Liderii condamnați pentru corupție, pierd subvențiile de la stat
Politic Justiție Ultima Ora

HAOS total în politica românească: PSD înființează ”POLIȚIA MAGISTRAȚILOR”, în ciuda raportului MCV

Plenul Camerei Deputaților a adoptat, miercuri, proiectul de lege pentru aprobarea OUG 90/2018 privind operaţionalizarea Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie. Asta în ciuda raportul MCV care recomanda anularea înfiinţării Secţiei.

Legea a întrunit 171 de voturi „pentru”, 90 de voturi „contra” și 9 abțineri, potrivit Mediafax. Proiectul merge la Senat, în calitate de for decizional în acest caz.

În cadrul dezbaterilor din Camera Deputaților, PNL și USR au solicitat respingerea OUG 90.

Guvernul a adoptat, pe 10 octombrie, ordonanța de urgență pentru operaționalizarea Secției de investigare a infracțiunilor din justiție.

Ministrul Justiției, Tudorel Toader, a explicat că din 23 iulie au intrat în vigoare modificările Legii 304/2004 privind organizarea judiciară, una dintre prevederi referindu-se și la înființarea acestei secții, care trebuie operaționalizată în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a legii.

„Mai e scurt timp și la nivelul Consiliului Superior al Magistraturii nu au fost demarate procedurile pentru operaționalizarea secției. S-ar crea așadar un blocaj pentru că, pe de o parte, DNA își pierde competența cu privire la faptele posibile, iar secția nu a devenit operațională”, a spus Toader.

Ministrul a anunțat că procurorii interesați să-și desfășoare activitatea în această secție au un termen la dispoziție pentru depunerea candidaturilor care se depun la direcția de resurse umane de la CSM.

„Direcția verifică dosarele, le transmite la comisia formată din patru membri CSM, care organizează un interviu, urmărește îndeplinirea unor criterii legale, a competențelor manageriale pentru cei care își doresc funcția de procuror sau procuror-șef al secției și stabilește care sunt câștigătorii, care sunt cei mai bine plasați pentru funcția de execuție și pentru celelalte funcții. OUG a fost adoptată azi, se va publica azi sau mâine în Monitorul Oficial, ca orice OUG intră în vigoare la momentul publicării în MO, cu condiția depunerii spre dezbatere la cele două Camere”, a mai spus Tudorel Toader.

Ministrul Justiției a mai precizat că dosarele de la DNA în care sunt investigați magistrați se vor muta la Ministerul Public.

La DNA sunt aproximativ 300 de dosare în care sunt investigați magistrați.

„Secţia pentru investigarea infracţiunilor din justiţie funcţionează cu un număr de 15 posturi de procuror”, prevede OUG 90.

De asemenea, până la finalizarea concursurilor organizate pentru numirea în funcţiile de procuror-şef al Secţiei pentru investigarea infracțiunilor din justiţie şi a celor de execuţie de procuror în cadrul secţiei şi validarea rezultatelor acestora, funcţiile de procuror-şef şi cel puţin o treime din funcţiile de execuţie de procuror vor fi exercitate provizoriu de procurori care îndeplinesc condiţiile prevăzute de lege pentru numirea în aceste funcţii. Selecţia candidaţilor se realizează de comisia de concurs printr-o procedură derulată în cel mult 5 zile calendaristice de la data declanşării acesteia de preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii. Comisia de concurs îşi desfăşoară activitatea în prezenţa a cel puţin 3 membri.

În termen de cel mult 3 zile calendaristice de la primirea listei de candidaţi din partea structurii resurse umane din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, comisia de concurs verifică îndeplinirea de către candidaţi a condiţiilor prevăzute de lege pentru numirea în aceste funcţii şi efectuează procedura de selecţie a acestora pe baza dosarului de candidatură şi a unui interviu. Interviul se transmite în direct, audiovideo, pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, se înregistrează şi se publică pe pagina de internet a Consiliului.

În cazul candidaţilor pentru funcţia de procuror în cadrul Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, procedura de selecţie are în vedere următoarele criterii: a) integritatea candidatului; b) evaluarea activităţii ca procuror.

Evaluarea integrităţii candidaţilor se face pe baza datelor existente la dosarul profesional, a documentelor depuse de candidat, a modului în care candidatul se raportează la valori precum independenţa justiţiei, imparţialitatea magistraţilor, integritatea şi a aspectelor ridicate în cadrul interviului. Evaluarea activităţii de procuror se face pe baza ultimului raport de evaluare întocmit şi a aspectelor relevante rezultate din susţinerea interviului, din analiza documentelor depuse de către candidat, precum şi a aspectelor relevante verificabile rezultate din activitatea sa anterioară.

În cazul candidaţilor pentru funcţia de procuror-şef al Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, procedura de selecţie se realizează pe baza celor două criterii, precum şi a criteriului referitor la competenţele manageriale, gestiunea eficientă a resurselor, capacitatea de a-şi asuma decizii şi responsabilităţi, competenţele de comunicare şi rezistenta la stres.

Procurorii selectaţi pentru numirea în funcţia de procuror-şef al Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie şi pentru numirea în funcţiile de execuţie de procuror în cadrul secţiei, potrivit dispoziţiilor prezentului articol, sunt numiţi în funcţie de preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii. Procurorul-şef adjunct al Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie este numit de preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea motivată a procurorului-şef secţie, dintre procurorii selectaţi pentru numirea în cadrul secţiei. La data încetării activităţii în cadrul Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, procurorii numiţi în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă revin la parchetele de unde provin.

În vederea operaţionalizării Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, în termen de 5 zile calendaristice de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie asigură resursele umane şi materiale necesare funcţionării acesteia, inclusiv personalul auxiliar de specialitate, ofiţeri şi agenţi de poliţie judiciară, specialişti şi alte categorii de personal.

De la data operaţionalizării Secţiei pentru investigarea infracţiunilor din justiţie, cauzele de competenţa acesteia, aflate în lucru la Direcţia Naţională Anticorupţie şi alte unităţi de parchet, precum şi dosarele cauzelor referitoare la infracţiunile prevăzute de art. 881 alin (1) din Legea nr. 304/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi soluţionate până la data acestei operaţionalizări se preiau de către aceasta.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.