La 42 de ani de la finalizarea ei, prima platformă construită în România – Gloria – operează încă pentru Petrom. Din păcate, celelalte şase construite până la Revoluţie în România operează pentru companii străine.
Aceste patforme petroliere româneşti au fost construite la Galaţi. Primele dintre ele au fost construite în urmă mai bine de patru decenii, însă lumea a uitat de importanţa acestora în primul rând pentru că toate au fost înstrăinate unor companii din alte ţări. De la preşedintele asociaţiei Tehnopol, inginerul Gelu Kahu, aflăm că deşi se află la o distanţă considerabil de mare, adică locul unde aceste platforme urmau să opereze, Galaţiul a fost ales pentru construirea lor tocmai pentru că aici erau cei mai buni specialişti.
Între 1974 şi 1988, la Şantierul Naval din Galaţi s-au construit şapte platforme: „Gloria”, „Orizont”, „Prometeu”, „Fortuna”, „Atlas”, „Jupiter” şi „Saturn”.
„Ideea a pornit de la oportunitatea exploatării rezervelor de petrol şi gaze existente pe platforma continentală a Mării Negre adiacentă României. A fost nevoie de un studiu aprofundat pentru cunoaşterea tehnologiilor şi a preţurilor pe plan mondial, în urma căruia autorităţile au decis să construiască în ţară platformele, cu un import minim şi prin cumpărarea unei licenţe pentru realizarea acestora”, spunea inginerul Gelu Kahu într-unul din numerele revistei de specialitate „Colcviile Navale gălăţene”. În aceste condiţii, a fost înfiinţată o instituţie specializată, denumită Petromar, care urma să gestioneze această problemă.
Autorităţile de la acea vreme au decis ca platformele să se construiască la Şantierul Naval Galaţi. Angajaţii de aici aveau experienţă în construcţii metalice şi se pricepeau foarte bine la sudură. Asta în ciuda faptului că Galaţiul este departe de Marea Neagră şi astfel platformele trebuiau transportate pe Dunăre, cu măsuri deosebite de remorcare pentru a ajunge la mare în condiţii de siguranţă.
Petromar-ul a decis la acea vreme că pentru condiţiile din Marea Neagră, unde apele pot deveni agitate, cu valuri până la 10 metri în opt ore, ar fi foarte bune platformele autoridicătoare cu patru picioare şi instalaţie hidraulică de ridicare şi coborâre. Ele puteau ajunge cu forajul până la aproape 100 de metri adâncime.
În 1974, a început construcţia primei platforme de foraj: Gloria.
Aşa cum era de aşteptat, nu totul a decurs perfect. Primele probleme care au apărut erau legate de prelucrarea, asamblarea, sudarea şi montarea oţelurilor de înaltă rezistenţă, de montarea corpului şi lansarea acestuia la apă. Cala de lansare era proiectată pentru lăţimi de 26 metri, faţă de 40,82 metri cât era lăţimea platformelor. În momentul începerii construcţiei primei platforme în ţara noastră, utilizarea oţelurilor de înaltă rezistenţă la construcţii metalice se făcea pentru prima dată. Dat fiind faptul că execuţia lucrărilor din oţel de înaltă rezistenţă necesită o tehnologie specială, pentru asamblarea şi sudarea secţiilor corpului şi a picioarelor, a fost repatriată o hală separată faţă de cele pentru construcţia secţiilor de nave, iar sudorii au fost şcolarizaţi şi testaţi pentru a avea îndemânarea necesară pentru a executa tipurile de sudură a oţelului de înaltă rezistenţă.
În fine, platformă de foraj marin Gloria şi-a început activitatea de foraj la 16 septembrie 1976, la o distanţă de 72 mile marine în largul Mării Negre, la o adâncime maximă a apei de 65 metri.
Vă prezentăm principalele evenimente istorice ale zilei de 16 septembrie:
- 1382: Maria de Anjoueste proclamată regina Ungariei.
- 1776: Armata americană a obținut o victorie împotriva celei britanice în bătălia de la Harlem Heightsdin cadrul războiului american de independență.
- 1836: Domnul Țării Românești, Alexandru Ghica, instituie ca monedă a țării, leul, unitate teoretică de cont, echivalentul a 60 de parale.
- 1868: Se deschide, la Sibiu, primul „Congres național-bisericesc al românilor ortodocși” din Transilvaniași Ungaria; se adoptă „Statutul organic”, care consfințește principiile fundamentale ale autonomiei Mitropoliei ortodoxe române din Transilvania și Ungaria.
- 1880: Înființarea Societății farmaciștilor din România.
- 1908: În orașul Flint, din statul american Michigan, sunt puse bazele General Motors Corporation.
- 1938: Adolf Hitlerîl primește la reședința sa din Berchtesgaden pe primul ministru britanic Arthur Neville Chamberlain, care își exprimă disponibilitatea de a convinge guvernul de la Praga să cedeze regiunile sudete, locuite în majoritate de germani.
- 1963: Malaya, Singapore, Borneo de Nord(Sabahul de astăzi) și Sarawak s-au unit pentru a forma Malaezia.
- 1966: Inaugurarea noii Opere Metropolitan din New York.
- 1975: Papua Noua Guineeîși câștigă independența față de Australia.
- 1976: A intrat în funcțiune prima platformă românească de foraj marin.
- 1987: S-a definitivat protocolul de la Montreal, un tratat internațional pentru protejarea stratului de ozonprin interzicerea fabricării unor substanțe dăunătoare acestuia.
- 1996: Miniștrii de externe ai României și Ungariei, Theodor Meleșcanuși László Kovács, semnează la Timișoara tratatul bilateral de prietenie și bună vecinătate, Tratatul de la Timișoara.