Uber nu s-a speriat de Ordonanța lui Dăncilă. Continuă să funcționeze 1
Ultima Ora Social

Uber nu s-a speriat de Ordonanța lui Dăncilă. Continuă să funcționeze

Deși la miezul nopţii a intrat în vigoare controversata ordonanţă împotriva aplicaţiilor de ridesharing, şoferii care le folosesc nu au fost speriaţi şi au ieşit pe teren.

Iar bucureştenii care au fost miercuri noapte în oraş au găsit uşor maşini folosind aplicaţiile de tip “Uber”, “Clever” sau “Bolt”.

Actul normativ prevede că șoferii care sunt prinşi că transportă persoane fără documente justificative pot fi amendați de la prima abatere.

Ministrul Dezvoltării a promis, atunci când a fost emisă Ordonanţa, că va reglementa aceste aplicații, dar până acum nu s-a întâmplat nimic în acest sens.

Şoferii care utilizează “Uber”, “Bolt” sau “Clever” au onorat comenzile şi după miezul nopţii. Ei susţin că lucrează legal şi că nu se tem de această Ordonanță de Urgenţă.

Chiar şi după miezul nopţii, mulţi bucureşteni au preferat aplicaţiile de ridesharing, în detrimentul taximetrelor clasice.

“O să merg cu Taxify în seara asta acasă. Nu vreau să dispară acest mijloc de transport, mi se pare ideal pentru că este decent, nu ai nevoie să-i dai o şpagă”.

“Am avut parte de situaţii neplăcute cu taximetriştii clasici, de aia de vreo 3 ani folosesc Uber sau Bolt”.

Aparent taximetriştii au obţinut ce au dorit, după ce au blocat de câteva ori mai multe oraşe din ţară.

Reporter: Dumneavoastră sunteţi mulţumit că a intrat OUG în vigoare?Taximetrist: Sincer, da. Nu mai fac concurenţă neloială, sunt ilegali, nu au niciun act asupra lor”.

Ordonanţa anti-aplicatii prevede că în situaţia în care un şofer de la aplicaţiile Uber, Bolt, Clever va fi prins transportând pasageri, va putea fi sancţionat de la prima abatere. Nu de la a doua, aşa cum se întâmpla până acum.

Sancţiunile sunt extrem de dure. Şoferii pot rămâne fără plăcuţele de înmatriculare pentru 6 luni şi plătesc o amendă de până la 50.000 de lei. Atunci când a fost aprobată Ordonanţa, Ministrul Dezvoltării a promis că până pe 16 mai aplicaţiile vor fi reglementate printr-o alta ordonanţă.

Daniel Suciu, ministerul Dezvoltării (29 martie 2019): ”În 2 săptămâni, maxim 3 vom avea un act normativ care să reglementeze activitatea de ride sharing.”

Dar până acum nu şi-a ţinut promisiunea. Într-un răspuns oficial, ministerul Dezvoltării se justifică spunând că e vorba de „un domeniu complex, care necesita stabilirea unor soluţii juridice nediscriminatorii”. Promite însă că va exista un act al ministerului Transporturilor care între timp a devenit iniţiatorul proiectului. Ar mai urma însă şi consultări publice.

”Având în vedere complexitatea domeniului și necesitatea stabilirii unor soluții juridice care să asigure un regim nediscriminatoriu pe piață, actul normativ va fi postat pe pagina de internet a Ministerului Transporturilor (inițiatorul acestui act normativ) și supus consultării publice, potrivit legii, imediat după finalizare”, a transmis Ministerul Dezvoltării.

Altfel spus, nu ştim când va fi adoptată noua ordonanţă.

Anca Gherle, reprezentant Clever: “Cu cât se prelungește situația și nu vom avea o ordonanța, șoferii vor fi descurajaţi și pasagerii nu vor găsi mașini. Nici acum nu găsim darămite când vor fi abuzuri.”

Reprezentanții aplicațiilor de rride sharing spun că până acum au reușit să închirieze mașini pentru șoferii sancționați. În plus, i-au reprezentant în instanță cu avocați. Asta pentru că au fost cazuri izolate. Când însă numărul acestor sancțiuni va creşte, este puțin probabil să-i mai poată ajuta, așa că șoferii din aplicații ar putea fi pe cont propriu.

Reprezentanţii aplicatiilor lor se tem că taximetriştii vor organiza adevărate ambuscade pentru a-i prinde pe şoferii de Uber, Bolt sau Clever, pe care îi vor comanda chiar ei şi apoi vor chema poliţia.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.