Asigurarea unei vieți normale copiilor instituționalizați, o preocupare primordială a statului
Ultima Ora Social

Scăderea numărului de copii de 0-4 ani este alarmantă, aproape 50%

Scăderea numărului de copii de 0-4 ani este alarmantă, de aproape 50%, indicând un regres ce nu poate fi oprit fără soluții globale, ale întregii societăți

Fundamentul oricărei construcţii demografice a unei ţări îl constituie populaţia cu vârsta cuprinsă în intervalul 0-4 ani, care a avut cea mai drastică scădere începând din 1990, se arată în raportul publicat în noiembrie 2018 de Curtea de Conturi a României, cu privire la Auditul performanței privind finanțarea învățământului preuniversitar[1].

“Acest raport indică precis amploarea fenomenului de regres demografic pe care l-a înregistrat România”, consideră deputatul liberal Marilen Pirtea, vicepreședinte al Camerei Deputaților, rectorul Universității de Vest din Timișoara.

Populația cu vârste cuprinse între 0-4 ani a scăzut de la 1.811,4 mii, în 1990, la 952 mii în anul 2016, ceea ce reprezintă o scădere cu peste 47%, un regres abrupt, care va impacta toate segmentele de vârste. Raportul amintit confirmă astfel: “Țara în care populaţia de 0-4 ani s-a redus aproape la jumătate într-un sfert de secol are un viitor sumbru referitor la existența și păstrarea identității naționale”.

Efectele acestei scăderi dramatice se vor propaga eşalonat în toate grupele de vârstă ce urmează după prima grupă de copii, reducându-se treptat efectivele de elevi din grădinițe și școli, dar și numărul grădinițelor și al școlilor, ca atare.

“Raportul Curții de Conturi menționează că, în paralel cu scăderea numărului copiilor din grădiniţe, s-a redus şi numărul grădiniţelor, de la 1697 (în anul şcolar 2009/2010) la 1205 grădiniţe (în anul şcolar 2014/2015).  La fel și în cazul numărului şcolilor primare şi gimnaziale, diminuarea este semnificativă, de la 4623 unităţi în anul şcolar 2009/2010, la 4050 unităţi în anul şcolar 2014/2015, o evoluție negativă indicativă pentru regresul accentuat în sistemul nostru de de învățământ. O reacție proporțională la acest regres demografic, reflectat și în sistemul de învățământ, nu poate să fie decât globală, a întregii societăți. Ca să aplicăm soluții realiste de diminuare a acestui fenomen, devine mai mult decât necesară implicarea mai multor actori instituționali publici, dar și privați, ai responsabililor din administrația publică centrală, dar și ai liderilor reprezentativi din comunitatea locală”, arată  deputatul liberal Marilen Pirtea.

Un exemplu tipic de intervenție practică, pornită prin inițiativa unui reprezentant al mediului economic privat, este cel dat prin proiectul prin care companiilor românești de succes li se propune să “adopte” școli, dezvoltând o relație partenerială directă între mediul de afaceri și instituțiile de învățământ. Această inițiativă, propusă de doamna Măriuca Talpeș, cofondatoarea Bitdefender, își propune să contribuie la evoluția pozitivă a învățământului din România, astfel încât acesta să se repoziționeze în Top 10 european până în 2035. Proiectul este un exemplu concret de implicare publică a liderilor economici din România pentru a concepe soluții globale în sprijinul rețelei publice de învățământ. Proiectul propus de cofondatoarea Bitdefender, companie aflată între cele mai importante afaceri românești care a cunoscut succesul internațional, are în vedere un mecanism de susținere a școlilor și programelor derulate de acestea, după cele mai actuale standarde, cu obiective bine definite în termeni de indicatori Pisa, măsurabili și comparabili, pentru evaluarea obiectivă a progresului.

„Lăsând totul pe mâna Ministerului Educației, considerând că acesta este singur responsabil pentru evoluția sistemului de învățământ, nu vom contribui prea mult la încetinirea declinului populației școlare și a standardelor și rezultatelor din educație. În schimb, dacă vom înțelege că progresul poate fi generat printr-o relație partenerială devenită permanentă între sistemul public de învățământ și liderii economiei reale, alături de cei din administrație, atunci cu siguranță vom găsi soluții globale și eficiente pentru reducerea vulnerabilității școlare, devenite azi critice pentru noi ca țară”, completează liberalul Marilen Pirtea.

[1] http://www.curteadeconturi.ro/Publicatii/Sinteza_EDU_07122018.pdf

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.