Augustin Lazăr pune punctul pe i la plecarea din funcție. ”Ministerul Public va apăra justiția”
Ultima Ora Justiție

Augustin Lazăr șterge pe jos cu Antena 3. Replică incendiară a Procurorului General

Procurorul general Augustin Lazăr transmite, vineri, în cadrul unui comunicat de presă că a „constatat cu amărăciune cum drama unor foști deținuți politici este folosită de persoane interesate pentru denigrarea mea, evident în contextul în care mi-am depus candidatura pentru un nou mandat de procuror general”. Lazăr se referă la campania violență derulată de Antena 3 prin care Lazăr este catalogat drept „torționar”.

Mesaj al procurorului general Augustin Lazăr

În legătură cu anumite aspecte difuzate într-o emisiune televizată, arăt că resping orice afirmații potrivit cărora, în calitate de procuror delegat la Comisia de liberare condiționată a Penitenciarului Aiud, aș fi dispus sancționarea disciplinară a vreunei persoane condamnată penal, deținută în penitenciar, prin emiterea de rapoarte de pedepsire, solicitarea de astfel de rapoarte sau în orice altă modalitate.

Sancționarea disciplinară a condamnaților, emiterea acelor rapoarte de pedepsire așa cum erau denumite, se realiza în temeiul art. 21 din Legea nr.23/1969 pentru executarea pedepselor exclusiv de către administrația penitenciarului, la acea dată unitate militară în subordinea Ministerului de Interne.

Nu pot să nu constat cu amărăciune cum drama unor foști deținuți politici este folosită de persoane interesate pentru denigrarea mea, evident în contextul în care mi-am depus candidatura pentru un nou mandat de procuror general. Prin astfel de acțiuni se urmărește influențarea desemnării pentru următorii trei ani a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casație și Justiție

Nu am fost lucrător sau colaborator al Securității așa cum am mai arătat și cum Consiliul Național pentru Studierea Arhivelor Securității a și stabilit.

Potrivit art. 27 alin. (3) din Legea nr. 23/1969 privind executarea pedepselor, procurorul delegat al procuraturii județene în a cărui rază teritorială se află penitenciarul era de drept președintele comisiei de propuneri în vederea liberării condiționate. Că atare, participarea procurorului în aceste comisii era o obligație de serviciu, instituită prin lege și această nu atrage calitatea de lucrător al Securității prev. de art. 2 alin. (1) lit. a) din OUG nr. 24/2008 în considerarea aparenței instituționale.

Noțiunile de lucrător al Securității și colaborator al Securității sunt clar definite în art. 2 lit. a) și b) teza I și teza finală din OUG nr. 24/2008 , ceea ce presupune:– calitatea de ofițer sau subofițer al Securității sau Miliției, cu atribuții pe linie de Securitate, inclusiv ofițer acoperit care a desfășurat activități prin care a suprimat sau îngrădit drepturile fundamentale; adică: trei condiții cumulative: apartenența instituțională (Securitate sau Miliție); o anumită calitate (ofițer, subofițer sau ofițer acoperit) și anumite activități de suprimare/îngrădire a drepturilor fundamentale;– calitatea de colaborator o poate avea orice persoană care a furnizat informații, indiferent sub ce formă, precum note și rapoarte scrise, relatări verbale consemnate de lucrătorii Securității, prin care se denunțau activitățile sau atitudinile potrivnice regimului totalitar comunist și care au vizat îngrădirea drepturilor și libertăților .

Liberarea condiționată este o vocație pe care o au, prin voință legiuitorului, toți condamnații care, după ce au executat fracțiile de pedeapsa stabilite de lege, după criteriile arătate, îndeplinesc, de asemenea, și condiția de a fi disciplinați și de a da dovezi temeinice de îndreptare, inclusiv atunci când nu prestează muncă, țînându-se seama și de antecendentele lor penale. Așadar, executarea fractiei legale impunea în continuare și îndeplinirea celorlalte condiții prevăzute de lege.

Aprecierea comisiei de liberare se fundamenta în trecut, că și în prezent, pe existența sau inexistentă rapoartelor de sancționare disciplinară în dosarul condamnatului, iar exercitarea acestui drept de apreciere în privința vocației era și este suspus examinării instanței.

Aceste activități nu constituie acte de colaborare cu fosta Securitate, în lipsa vreuneia dintre actele și acțiunile enumerate limitativ de art. 2 alin. (1) lit. b) din OUG nr. 24/2008, ci se circumscriu unei competențe specifice fazei de executare a pedepselor.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.