14 decembrie 1910: La Paris este prezentat primul avion cu reacție din lume, inventat de Henri Coandă
Social Știință și Tehnologie Ultima Ora

14 decembrie 1910: La Paris este prezentat primul avion cu reacție din lume, inventat de Henri Coandă

Aeronava Coandă-1910 a fost primul avion cu propulsie prin reacție din lume conceput, proiectat și construit de inginerul si inventatorul românHenri Coandă pe cand avea numai 24 de ani.

14 decembrie 1910: La Paris este prezentat primul avion cu reacție din lume, inventat de Henri Coandă

In ciuda declaratilor sale, din cauza unor importante defecte de design, aeronava lui Henri Coandă nu a putut decola niciodata, astfel că primii creatori ai unor avioane functionale propulsate cu un turboreactor sunt considerati a fi Hans von Ohain si Frank Whittle.

Avionul a fost expus de către acesta la cea de-al II-lea Salon Aeronautic din Paris, în decembrie 1910. Aparatul era unul de tip biplan cu două locuri, cu propulsor fără elice, cu turbină.

Avionul avea fuselajul de lemn, acoperit cu placaj subtire. Secțiunea fuselajului era triunghiular-rotunjită, având elementele de direcție situate în coada ce era de forma crucii Sfântului Andrei.

Dimensiunile aripilor erau inegale. Profilul aerodinamic a fost cel ales ca cel mai bun dintre cele testate. Pe intrados prezenta cutite aerodinamice ce canalizau curgerea aerului. Tren de aterizare avea două roți și câte o patină în față și în spate.

Centrul de greutate era plasat sus pentru facilitarea virajelor, iar aripa superioară era deformabilă elastic la capete pentru efectuarea de manevre laterale. Controlul direcției pe verticală și orizontală era dat de ampenajul în forma crucii Sf. Andrei, ce era comandat de două roți/volane manevrate din cabina pilotului.

14 decembrie 1910: La Paris este prezentat primul avion cu reacție din lume, inventat de Henri Coandă

Controlul era realizat prin intermediul a două volane diferențiale care mișcate simultan controlau directia sus-jos, iar acționate diferențial acționau direcția stânga-dreapta.

Avionul „Coandă 1910“ a fost cunoscut şi în ţară chiar din momentul expunerii sale la Paris. „Adevărul“ publica astfel, la 6 noiembrie 1910, observaţiile lui Traian Vuia:„O menţiune aparte se cuvine biplanului d-lui Coandă, inginer aeronaut, mecanic, frigorist, electrician, licenţiat în ştiinţele mecanice, fizice, metalurgice şi constructive din Paris şi Liège, cum ne vesteşte broşurica-reclamă împărţită de d-sa. Aparatul e original, întrucât elicea e suprimată şi înlocuită cu o turbină, a cărei tracţiune, spune broşura, e de 220k. pentru 50 CP. Fără îndoială că cea mai mare forţă ce s-a obţinut vreodată de la o turbină, dacă într-adevăr calculul a fost exact făcut. Forma biplanului e originală. Lumea se îngrămădeşte deasă în juru-i“.

14 decembrie 1910: La Paris este prezentat primul avion cu reacție din lume, inventat de Henri Coandă

 

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.