Live. Guvernul Dăncilă, dat peste cap de majorarea alocațiilor. Vor modifica deficitul bugetar
Guvernul Dăncilă, spulberat de transportatori. Minte întreaga opinie publică
Ultima Ora Economic Exclusiv Politic Social

Autostrăzile PSD nu sunt bune nici pe hârtie! Vor produce un genocid rutier

Ministrul Transporturilor a anunţat că în august va fi lansată procedura pentru proiectul „Autostrada Nordului”, mai exact studiul de fezabilitate pentru drumul expres Petea – Satu Mare – Baia Mare. Adică un ”drum expres de mare viteză”. „Drumul expres Craiova-Piteşti este în fază avansată. (…) Practic, anul acesta, tronsoanele 1 şi 2, în lungime de 56, 55 kilometri, şi cu o valoare însumată de peste două miliarde de lei, cu TVA, au intrat în linie dreaptă, aflându-se în faza de proiectare”, a declarat Dăncilă, la Craiova, la începutul acestui an. Compania de Drumuri a anunţat că au fost desemnaţi câştigătorii lucrărilor de proiectare şi execuţie a ”drumului expres în regim de autostradă” Craiova-Piteşti, tronsoanele I şi II. Aici este însă o problemă… Această idee este aspru combătută de specialiști: ”drumurile expres cu regim de autostradă”, sau ”drumuri expres de mare viteză” înseamnă, practic, contruirea de ”șosele ucigașe” pe teritoriul Româniai. Au și explicat de ce…

Autostrăzile PSD nu sunt bune nici pe hârtie! Vor produce un genocid rutier 1 Autostrăzile PSD nu sunt bune nici pe hârtie! Vor produce un genocid rutier 2INCOMPETENȚA CRIMINALĂ: Dăncilă vrea să construiască ”șosele ucigașe” în România - ”drumuri expres de mare viteză”. Vezi ce spun specialiștii

De unde vine ideea? Iată ce spunea, printre altele, Ministerul: ”În anul 2018 vor fi parcurse mare parte din etapele tehnice necesare elaborării documentației tehnice pentru implementarea celor 329 de km de drum de mare viteză. Pentru alți 145 de km de autostradă sau drum expres vor fi lansate anul viitor procedurile de achiziție publică. Se are în vedere în acest calcul inclusiv semnarea și demararea contractelor. (…)

În baza unor calcule și argumente temeinice, se va stabili tipul de drum de mare viteză, la un standard minim acceptat de drum expres. Aceasta deoarece standardele impuse de MPGT în materie sunt minimale, iar abordarea este una generală și nu una de detaliu”.

Mai pe românește, Ministerul Transporturilor reia ideea mai veche din Master Planului General de Transport Rutier, unde se prevede realizarea de ”drumrui expres de mare viteză”, pe care să se circule cu 120 de kilometri la oră. De ce nu autostrăzi? Pentru a se economisi bani…

Specialiștii au criticat vehement această idee și au explicat că viteza de 120 de kilometri la oră legalizată pe drumurile expres înseamnă moarte sigură pentru șoferi.

”Numărul morților va crește, va fi genocid rutier”

Profesorii în domeniul construcțiilor de căi rutiere au explicat într-o serie de articole dedicate temei ‘drumurilor expres de mare viteză’ în revista Drumuri/Poduri de ce nu este bună acestă idee.

‘Comisia Europeană ne cere să reducem numărul morților pe șosele la jumătate. Dar mai mult de jumătate di nRomânia este lipsită de autostrăzi.  Autostrăzile pe care se poate circula cu viteze de 120 km/h, 130 km/h și 140 km/h (conform prevederilor din Normativul PD 162/2002), sunt înlocuite cu Drumurim expres, proiectate și executate pentru viteza de 80 km/h (conform prevederilor din Normativul AND 598/2013), pe care, așa cum se proiectează în Master – Planul General al României – MPGTR, să se circule cu viteza de de 120 km/h; ce să să mai zicem că accidentele mortale nu se reduc, ci dimpotrivă, numărul morților va crește, va fi genocide rutier?!’, se arată în revistă.

INCOMPETENȚA CRIMINALĂ: Dăncilă vrea să construiască ”șosele ucigașe” în România - ”drumuri expres de mare viteză”. Vezi ce spun specialiștii

Drumul expres este mai îngust și nu are bandă de urgență

Conform Normativului privind proiectarea drumurilor expres, indicativul AND 589/2013, spun specialiștii, în secțiunea transversal se prevăd două căi unidirecționale, având câte două benzi de circulație de 3,5 metri fiecare. Lățimea căilor unidirecționale nu asigură o viteză de circulație mai mare de 100 km/h deoarece benzile au lățimea de 3,5 metri și nu sunt incluse separațiile de siguranță pentru viteze mai mari.

De asemenea, conform Normativului pentru proiectarea autostrăzilor, Indicativul AND 162/2002, se prevăd două căi unidirecționale, căile respective având câte două benzi de circulație de 3,75 metri fiecare și benzi de urgență de 2,5 metri fiecare.

Adică, dacă mergi cu 120, sau 130, sau 140 de kilometri la oră pe drumul expres și îți apare în față un vehicul care s-a stricat și nu are bandă de urgență unde să se refugieze, riscul de accident crește foarte mult. Pe scurt: nu poate exista drum de mare viteză fără bandă de refugiu. E moarte sigură!

”Rezultă că afirmația este total greșită, se poate circula doar cu viteza de 100 km/h, ca în secolul trecut. Pentru viteza de peste 120 km/h în secțiunea transversal trebuie incluse spațiile de siguranță corespunzătoare”, explică specialiștii.

Tot ei artă că diferențele de cost între drumul expres și autostradă sunt mai mici de 25%, ca atare investiția merită făcută pentru a ridica standardul de trafic la nivelul secolului XXI și, în special, pentru a evita punerea în pericol a vieții participanțilorla trafic.

Toate aceste lucruri, de specialitate, sunt cunoscute și arhicunoscute de drumari. Cu toate acestea, premierul Românei spune, cu veselie, pe 1 octombrie că va construi ”drumuri expres în regim de autostradă”, adică ”de mare viteză”. Degeaba spun drumari că produc ”genocid rutier”, că sunt șosele ucigașe… Premierul Dăncilă  nu este de specialitate, iar în Ministerul Transporturilor se pare că nu mai au specialiști. Așa că vom fi martorii unei realități dure: ”Incompetența Ucide!”

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.