700 de mecanici de locomotivă vor fi pensionaţi brusc în următoarele 5 luni. CFR Călători riscă să intre în colaps
Ultima Ora Economic Politic Social

700 de mecanici de locomotivă vor fi pensionaţi brusc în următoarele 5 luni. CFR Călători riscă să intre în colaps

700 de mecanici de locomotivă vor fi pensionaţi brusc în următoarele 5 luni. Noile măsuri luate de actuala conducere a CFR Călători sunt de natură să blocheze activitatea companiei încă din timpul sezonului estival, avertizează Rodrigo Maxim, pre-şedintele Federaţiei Sindicale a Transportatorilor Feroviari din Româ-nia (FSTFR).

700 de mecanici de locomotivă vor fi pensionaţi brusc în următoarele 5 luni. CFR Călători riscă să intre în colaps

„Cea mai recentă măsură luată de directorul general Valentin Dorobanţu frizează ridicolul. Aces-ta a decis ca toţi mecanicii de locomotivă care ajung la vârsta de pensionare să iasă la pensie. Practic, până la sfârşitul acestui an, CFR Călători va pierde 700 de mecanici de locomotivă, în condiţiile în care ne confruntăm deja cu un deficit de personal în aceas-tă ramură a activităţii noastre. Iar în schimbul acestora, nu avem pe cine să angajăm, deoarece cursurile de calificare pentru viitorii mecanici sunt foarte rare şi durează un an şi jumătate. L-am întrebat pe directorul Dorobanţu de ce a luat această măsură, iar dânsul mi-a spus că are la bază un studiu de impact. Studiul acesta de impact nu coincide deloc cu realitatea din companie, a cărei activitate riscă să fie blocată, mai ales acum, în perioada sezonului estival, când nimeni dintre noi nu îşi ia concediu, când avem trenuri suplimentare spre mare, din toate colţurile ţării”, a spus Rodrigo Maxim, preşedintele FSTFR, pentru bursa.ro.

O altă cauză a lipsei de mecanici de locomotivă din cadrul companiei feroviare de transport călători o reprezintă venitul salarial foarte mic, conform celor declarate de Rodrigo Maxim. Acesta susţine că un mecanic de locomotivă aflat în prag de pensionare are acum un salariu de încadrare, de bază, de 3000 de lei, în condiţiile în care un tânăr mecanic angajat de companiile private din domeniu are un salariu de bază de 4000 de lei lunar. Din această cauză, o parte dintre mecanicii de la CFR Călători au ales să se mute în sectorul privat, iar locurile acestora nu au fost ocupate, deoarece nu există pe piaţa muncii numărul necesar de noi mecanici de locomotivă. Rodrigo Maxim susţine că mecanicii care sunt trimişi la pensie de directorul Valentin Dorobanţu se vor orienta spre sectorul privat, ce are şi el nevoie acută de personal de specialitate în acest domeniu.

Referitor la salarizare, liderul sindical ne-a mai spus că în acest moment reprezentanţii salariaţilor negociază cu conducerea CFR Călători viitorul contract colectiv de muncă, deoarece actualul contract expiră la 15 iulie, adică exact în mijlocul sezonului estival. Conducerea companiei le-a propus angajaţilor o majorare cu 10% a salariului de bază, majorare ce ar intra în vigoare în luna septembrie sau octombrie şi care ar ajunge în ultima lună a anului la 15% din venitul actual. Mulţi dintre angajaţii CFR Călători sunt nemulţumiţi de propunerea conducerii, mai ales că, în teritoriu, au apărut informaţii conform cărora actualul director general, Valentin Dorobanţu, ar fi cerut noilor directori ai regionalelor CF să asigure din veniturile filialelor pe care le conduc 6% din salariile angajaţilor, restul de 94% urmând a fi plătit de CFR Călători.

Referitor la aceste informaţii, Rodrigo Maxim ne-a declarat: „De unde să ia directorii regionalelor 6%? Doar să vândă ce mai au prin regională ori să impună sancţionarea disciplinară a angajaţilor în perioada următoare, până în toamnă, cu câte 10% din salariu. Aşa vor face banii necesari pentru a plăti apoi majorarea salarială pe care ei spun că ne-o vor acorda. În acest moment, vagoane nu avem, locomotive nu avem, mecanici nu. Nimeni nu face nimic. Dacă vor continua aşa, vom protesta chiar în mijlocul sezonului estival. Nu o să stau să privesc cum cei din conducerea CFR Călători blochează compania cu prostiile lor. În acest moment ei produc doar probleme sociale şi nu ne cheamă la dialog ca să găsim o modalitate de rezolvare a acestora”.

Valentin Dorobanţu nu este la primul mandat în funcţia de director general al CFR Călători. Acesta a mai ocupat respectiva funcţie în perioada 21 martie 2013 – iunie 2014, când şi-a dat demisia din motive personale. După ce a părăsit CFR Călători, Valentin Dorobanţu a trecut în sectorul privat, dar tot în domeniul feroviar. Pentru câţiva ani, el a fost preşedintele Organizaţiei Patronale a Societăţilor Feroviare Private din România. Pe 23 martie 2018, Dorobanţu a fost numit director general adjunct al CFR SA, responsabil cu investiţiile. La sfârşitul lunii martie 2019, Valentin Dorobanţu a revenit în funcţia de director general la CFR Călători, după ce ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, nu i-a mai prelungit interimatul lui Leon Bărbulescu. Fostul director general a fost demis deoarece i-a răs-puns unui reporter că l-a trezit din somn şi a bagatelizat două deraieri de trenuri care avuseseră loc cu câteva ore înainte.

Conform informaţiilor apărute în presă, în timpul primului mandat al lui Valentin Dorobanţu în funcţia de director general al CFR Călători, acesta a fost în atenţia procurorilor anticorupţie, deoarece din cele 152 de contracte acordate în mandatul sau, doar unul a fost atribuit în urma organizării unei achiziţii publice.

Deşi în presă ar fi apărut că primul mandat al lui Valentin Dorobanţu a încetat prin demisie, alte informaţii arată că acesta a fost demis, în 2014, de fostul ministru al Transporturilor, Ramona Mănescu, din cauza managementului dezastruos. Fostul ministru de resort şi-a însuşit, în 14 februarie 2014, constatările şi măsurile menţionate în raportul întocmit de Corpul de Control al Ministerului privind ilegalităţile de la CFR Călători SA care ar fi fost săvârşite de Valentin Dorobanţu şi a sesizat Direcţia Naţională Anticorupţie şi Inspectoratul General al Poliţiei Române.

Conform informaţiilor, în 2013 Valentin Dorobanţu a decis desfiinţarea a 150 de trenuri de persoane din cauza nerentabilităţii curselor pe anumite rute, măsură care a dus de fapt la trans-ferarea prestaţiei către operatorii privaţi şi la reducerea activităţii CFR Călători şi a veniturilor sale.

Valentin Dorobanţu a fost suspectat că a spoliat bugetul companiei de stat, prin modul în care un offshore din Panama, ce avea un capital de doar 1000 de dolari, a fost desemnat să livreze piesele pentru reparaţia motoarelor locomotivelor de la CFR, pentru suma de 1,7 milioane dolari.

Referitor la numirea din martie 2019, surse din cadrul CFR Călători şi din PSD susţin că Valentin Dorobanţu a obţinut cel de-al doilea mandat în fruntea companiei, în urma susţinerii sale de către fostul lider social-democrat, Liviu Dragnea, şi de fostul secretar-general al formaţiunii politice, Codrin Ştefănescu. Sursele susţin că secretarul general al PSD, Codrin Ştefănescu, i-a impus premierului Viorica Dăncilă numirea lui Dorobanţu, iar Liviu Dragnea a fost de acord cu acest lucru.

 

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.