Ministrul Cuc rupe hârtii ca să arate că muncește
E haos la transporturi. Atac la Răzvan Cuc. ”Vom avea autostrăzi la Paștele Cailor”
Ultima Ora Politic

Propunere din ALDE pentru ministrul Transporturilor. Criterii de evaluare a companiilor care execută proiecte de infrastructură

Deputatul Daniel OLTEANU (ALDE) îi propune ministrului Transporturilor criterii de evaluare a companiilor care execută proiecte de infrastructură

Încadrarea în valoarea care a fost licitată, gradul de respectare a termenelor de execuție, numărul și gravitatea incidentelor în ceea ce privește normele de protecție a muncii. Acestea sunt cele trei criterii care trebuie să fie incluse, în mod obligatoriu, în grila de evaluare a companiilor care execută proiecte de infrastructură, susține deputatul Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputaților.

Propunerile lui Daniel Olteanu vin în contextul în care ministrul Transporturilor, Alexandru – Răzvan Cuc, a subliniat necesitatea unor măsuri care să determine creșterea seriozității companiilor care execută proiectele de infrastructură, precum și creșterea gradului de respectare a angajamentelor de către acestea.

Datele colectate pe baza celor trei criterii, pe care deputatul ALDE i le-a solicitat șefului de la Transporturi prin intermediul unei interpelări, pot oferi, afirmă Daniel Olteanu, «o imagine corectă a modului în care companiile din domeniu înțeleg să facă performanță și să-și respecte obligațiile asumate la semnarea contractelor». Mai precis, este vorba despre informații din care să rezulte dacă executanții s-au încadrat în bugetul estimat, dacă au tratat cu seriozitate termenele de execuție asumate și dacă au fost preocupați de condițiile de muncă, de viața și securitatea celor care lucrează pe șantierele proiectelor de infrastructură.

Deputatul ALDE i-a cerut ministrului Cuc, în cadrul unei declarații susținute în plenul Parlamentului, ca propunerile sale să fie incluse în grila de evaluare a Ministerului Transporturilor, instituție care trebuie să aibă «o oglindă fidelă a realității» din teren și a nivelului de competență și exigență a companiilor din sectorul de infrastructură.

«Mai multe luări de poziție de la nivelul Ministerului Transporturilor au transmis, în ultimii ani, nevoia unei evaluări a companiilor de construcții care execută marile proiecte de infrastructură. Aceste semnale nu s-au concretizat însă în adoptarea unor documente, ci au rămas la nivel de intenție.

Cred că trebuie să trecem de la vorbe la fapte și în acest domeniu și propun ca Ministerul Transporturilor să transmită, la recepția fiecărui proiect, la terminarea lucrărilor, trei tipuri de date, pentru evaluarea firmelor executante:

  1. Încadrarea în buget, chiar economiile făcute față de bugetul inițial
  2. Încadrarea în termenele de execuție
  3. Numărul și gravitatea incidentelor în ceea ce privește respectarea securității muncii

Cu privire la primul tip de date, ne-am obișnuit doar cu depășiri ale bugetelor, ori asta e inadmisibil. Undeva sunt probleme: ori în evaluarea pe care o face beneficiarul, respectiv companiile din subordinea Ministerului Transporturilor, ori în capacitatea de mobilizare a antreprenorului sau în estimarea corectă a factorilor externi, probleme legate de exproprieri și așa mai departe. Din acest punct de vedere, aștept primele comunicări din partea Ministerului Transporturilor din care să reiasă că executanții s-au încadrat în buget, eventual dacă au făcut și economii», a declarat Daniel Olteanu. Deputatul ALDE a detaliat și celelalte două criterii în baza cărora ministerul Transporturilor ar putea realiza o evaluare corectă a companiilor care execută proiecte de infrastructură.

Fără depășiri ale bugetelor, întȃrzieri în execuție și accidente de muncă pe șantierele marilor proiecte de infrastructură!

«Al doilea criteriu, încadrarea în termenele de execuție, ar trebui să fie mai simplu de respectat de către un constructor serios, mânat de bune-intenții. Este de notorietate exemplul oferit de o companie românească, un adevărat reper pozitiv în prezent, care nu doar că a respectat termenele de execuție, dar le-a și devansat, și asta nu o singură dată în ultimii ani. Dacă românii au demonstrat că pot să respecte termenele de finalizare, chiar să le devanseze, atunci trebuie să avem măcar pretenții similare de la companii din străinătate, cu forță financiară mult superioară.

Nu în ultimul rând, trebuie să fim preocupați în permanență de condițiile de muncă, de viața și securitatea celor care lucrează pe șantierele marilor proiecte de infrastructură. Acesta este sensul celui de-al treilea criteriu de analiză a companiilor din domeniu. Sacrificiile trebuie să fie exclusiv financiare și materiale, nu umane. Din acest punct de vedere, companiile care respectă normele de protecție a muncii și manifestă atenție și responsabilitate față de angajați trebuie evidențiate, oferite ca exemplu pozitiv.

Acestea sunt cele trei tipuri de informații pe care nu doar eu, ca parlamentar, ci toți romȃnii, beneficiari ai lucrărilor, vor și trebuie să le cunoască de la  Ministerul Transporturilor cu privire la companiile care execută proiectele de infrastructură: încadrarea în bugete, încadrarea în termenele de execuție, numărul și gravitatea incidentelor în ceea ce privește normele de protecție a muncii.», a spus Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaților.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.