Planuri mari pentru Timișoara. Autostradă pentru bicicliști și linie de metrou
Ultima Ora Politic Social

Planuri mari pentru Timișoara. Autostradă pentru bicicliști și linie de metrou

Bugetul Primăriei Timișoara pe acest an, în valoare de peste 300 de milioane de euro, a fost votat, marți, fiind alocați bani pentru studii de prefezabilitate privind realizarea unei autostrăzi pentru bicicliști și a unei linii de metrou, transmite corespondentul MEDIAFAX.

Primăria Timișoara a făcut, marți, primii pași cu scopul realizării a două proiecte de anvergură. Este vorba de o autostradă pentru bicicliști și a unei linii de metrou. Studiile de prefezabilitate cu scopul realizării celor două obiective au fost votate în timpul ședinței de plen a Consiliului Local Timișoara, în care a fost aprobat bugetul orașului pe acest an.

În total, Primăria Timișoara are un buget de venituri și cheltuieli de peste 300 de milioane de euro în acest an. 100.000 de lei vor fi cheltuiți în vederea întocmirii studiului de prefezabilitate privind autostrada pentru bicicliști. Potrivit primarului Nicolae Robu, autostrada va fi amenajată pe relația est-vest, respectiv nord-sud, și va fi „spectaculoasă, vor merge mii de oameni”.

În ceea ce privește realizarea unei linii de metrou, este a doua oară când Primăria Timișoara alocă bani pentru întocmirea unui studiu de prefezabilitate în acest sens. Primul a fost realizat în urmă cu câțiva ani, însă nu mai este de actualitate.

„Am făcut un studiu de prefezabilitate, cu costuri minime, pentru ducerea liniilor de cale ferată în subteran pe traseul actual și cu această ocazie, spuneam, să se aibă în vedere și realizarea unei linii de transport public intraurban, de tip metrou, pentru că linia de cale ferată, așa cum e ea acum realizată în Timișoara, ne creează foarte mari probleme. Studiul de prefezabilitate a fost predat Ministerului Transporturilor, a fost avizat de Ministerul Transporturilor, numai că Ministerul Transporturilor a obținut finanțare europeană pentru modernizarea liniei de cale ferată pe un traseu mai lung, incluzând și tronsonul din Timișoara. Prin urmare, o perioadă, până se va amortiza acea investiție, nu se poate realiza ceea ce în mod rațional s-a propus prin acel studiu de prefezabilitate”, a declarat, marți, primarul Timișoarei, în timpul ședinței de plen.

În aceste condiții, în anul 2019, Primăria Timișoara va mai aloca 145.000 de lei pentru realizarea unui nou studiu de prefezabilitate privind construirea unui sistem de transport în comun de tip metrou. Nicolae Robu speră că acest proiect va fi finanțat cu bani europeni.

„Acum, apărând o nouă oportunitate potențială, că nu e operațională acum, de a obține finanțare europeană pe proiecte mari, de foarte mare impact, care conduc și la îmbunătățirea parametrilor de mediu, ca să fim pregătiți, am prevăzut să se facă un studiu pentru o linie de metrou. De fapt, este vorba de o rețea, este puțin mai complexă, care să lege, la fel cum se întâmplă în orașe similare din lumea mai dezvoltată decât este România la ora actuală, să lege zona periurbană de puncte cheie din oraș și respectiv să evite traversarea la suprafață a orașului de fluxuri foarte mari de oameni care au diverse treburi, de pe platformele industriale spre marile obiective comerciale, spre zonele de spectacol. În această logică a apărut ideea de a fi pregătiți pentru a accede la posibile finanțări, pentru că dacă nu ai așa ceva, nimeni nu te ia în seamă la finanțare. Nu te poți duce nici pentru finanțare direct la Bruxelles și nici măcar pentru finanțare de la bugetul statului român, în ideea în care va apărea acolo un program în logica pe care am spus-o mai devreme, dacă nu ai nici măcar un studiu de prefezabilitate”, a explicat Nicolae Robu.

Deocamdată, nu se cunosc costurile la care se ridică cele două proiecte și când ar putea fi realizate.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.