Premierul Orban l-a Terminat pe Tudorel Toader. Fostul ministru al justiției se plânge Europei 1
Ultima Ora Breaking News Justiție Politic Social

Premierul Orban l-a Terminat pe Tudorel Toader. Fostul ministru al justiției se plânge Europei

Guvernul Orban intenționeză să-l retragă din Comisiai de la Veneția pe fostul ministru al justiției Tudorel Toader.

Tudorel Toader, a transmis o scrisoare Comisiei de la Veneția în care ține să dezmintă că a avut vreun rol în atacurile brutale ale Regimului PSD-Dragnea la adresa statului de drept. 

Scrisoarea lui Tudorel Toader:

Către

Comisia de la Veneția,

Gianni Buquicchio, Președinte

Membrii Comisiei

Excelență voastră, Domnule Președinte,

Excelentele voastre, Doamnelor și Domnilor

În spațiul public circulă informația potrivit căreia Guvernul intenționează să solicite revocarea mea din calitatea de membru titular al Comisiei, din partea României. În măsură în care această informație se va confirmă, exprim speranța faptului că Executivul are în vedere:

1. Refuzul de a promova Ordonanță de Urgență privind amnistia și grațierea. Se cunoaște faptul că se insistă pentru un act de clemență cu puține excepții și fără limite de pedeapsa. Măsură ar fi profitat tuturor, nu doar majorității guvernamentale din acea perioada.

2. Proiectul de lege privind recursul compensatoriu a fost inițiat anterior momentului în care am preluat portofoliul de la Ministerul Justiției. În procedura parlamentară, sub semnătură mea, ministerul justiției a dat aviz negativ modificărilor parlamentare.

Sub semnătură mea, în controlul de constituționalitate, ministerul justiției a susținut neconstituționalitatea proiectului de lege. Consiliul Superior al Magistraturii a propus că cele 3 zile, la 30 de zile executate în condiții necorespunzătoare, să fie considerate că executate, iar parlamentul a mărit de la 3 la 6 zile. În urmă respingerii obiectiei de neconstituționalitate, proiectul de lege a fost promulgat, publicat în Monitorul Oficial, la 3 zile de la publicare a intrat în vigoare, producându-și efectele.

3. Ministerul Justiției a elaborat proiectul de lege pentru modificarea Codului penal, în acord cu deciziile Curții Constituționale, precum și pentru transpunerea Directivei privind confiscarea extinsă. În iulie 2017, proiectul de lege a fost adoptat de către Guvern și transmis parlamentului spre legiferare. Proiectul de lege a fost preluat de către Comisia specială care l-a modificat în mod substanțial, adăugând numeroase soluții legislative declarate neconstituționale, inclusiv formă adoptată după primul control de constituționalitate.

Nici una dintre soluțiile legislative care au fost declarate neconstituționale nu a fost inițiată de către Ministerul Justiției.

Așa se face că, nici până în prezent, din 2017, Codul penal nu a fost pus în acord cu deciziile Curții Constituționale, iar Directiva privind confiscarea extinsă nu este transpusă în legislația noastră penală.

4. Ministerul Justiției a elaborat proiectul de lege pentru modificarea Codului de procedura penală, în acord cu deciziile Curții Constituționale, precum și pentru transpunerea Directivei privind consolidarea prezumției de nevinovăție. În noiembrie 2017, proiectul de lege a fost adoptat de către Guvern și transmis parlamentului spre legiferare. Proiectul de lege a fost preluat de către Comisia specială care l-a modificat în mod substanțial, adăugând numeroase soluții legislative declarate neconstituționale, inclusiv formă adoptată după primul control de constituționalitate.

Nici una dintre soluțiile legislative care au fost declarate neconstituționale nu a fost inițiată de către Ministerul Justiției.

Așa se face că, nici până în prezent, din 2017, Codul de procedura penală nu a fost pus în acord cu deciziile Curții Constituționale, iar Directiva privind consolidarea prezumției de nevinovăție nu este transpusă în legislația noastră procesual penală.

5. Ministerul Justiției avea în lucru un proiect de lege pentru modificarea legilor justiției. Pe dată de 25 octombrie 2017, Comisia specială din parlament a solicitat respectivul draft, iar la inițiativa unui nr. de 11 parlamentari, cu modificări substanțiale, a fost publicat un singur proiect de lege pentru modificarea celor trei legi ale justiției. Personal am predat materialul aflat în lucru, inclusiv solicitarea de aviz din partea Comisiei de la Veneția. Comisia specială a renunțat la cererea de solicitare a avizului Comisiei de la Veneția.

Printre alte soluții legislative, la inițiativa comisiei speciale, parlamentul a adoptat Legea 207 din 20 iulie 2018, pentru modificarea și completarea Legii nr.304/2004 privind organizarea judiciară, iar prin art. 881 – 889 a consacrat și înființarea Secției speciale de investigare a infracțiunilor din justiție, urmând apoi întreagă odisee parlamentară, cu multe controverse și neconstitutionalitati.

6. Refuzul de a promova Ordonanță de Urgență pentru modificarea Codului penal și a Codului de procedura penală, prin preluare unora dintre soluțiile proiectelor de lege, declarate neconstituționale, prin care se urmărise modificarea celor două coduri. Se dorea următoarele: preluarea prin OUG a soluțiilor validate prin controlul de constituționalitate; preluarea, cu modificări, a soluțiilor declarate că fiind parțial neconstituționale, respectiv, preluarea soluțiilor nesupuse controlului de constituționalitate, sub motivarea faptului că „sunt constituționale din moment ce nu au fost criticate de către autorii obiectiei de neconstituționalitate”.

7. Refuzul de a promova Ordonanță de Urgență care să consacre posibilitatea formulării contestației în anulare împotriva hotărârilor definitive pronunțate de către Înalta Curte de Casație și Justiție, în complete de 5 judecători. Ordonanță e Urgență era solicitată în urmă deciziei Curții Constituționale, având același obiect.

Domnule Președinte,

prin aceste câteva exemple, dintr-o dinamică legislativă plină de interese, suprapuneri de competențe și controverse;

reafirmând faptul că îmi asum tot ceea ce am făcut sau nu am făcut eu în domeniul justiției;

reafirmând faptul că nu îmi asum nimic din ceea ce au făcut sau nu au făcut alții, în același domeniu;

după 10 ani de judecător constituțional, șapte ani de agent de legătură al Curții Constituționale la Comisie;

având calitatea de membru titular al acesteia;

indiferent de calea de urmat,

voi rămâne atașat valorilor constituționale promovate de către Comisie!

Cu deosebită considerație,

Prof.univ.dr. Tudorel TOADER

Rector al Universității „Alexandru Ioan Cuza” din Iași

Membru titular al Comisiei de la Veneția

Judecător la Curtea Constituțională a României ( X.2006 – VII.2016)

Ministru al Justiției în trei Guverne ( ÎI.2017 – IV.2019)”, scrie Toader,conform stiripesurse.ro.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.