Un grup de elevi vrânceni, vizită la Parlamentul României
Ultima Ora Politic

O delegație parlamentară din România, vizită în Norvegia

În perioada 01- 04 aprilie 2019, o delegaţie a Comisiei pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor, condusă de doamna deputat prof. dr. Camelia Gavrilă, preşedinte al Comisiei, a efectuat o vizită de studiu la Oslo, pentru un schimb de experiență în domeniile: legislativ, educație, cercetare, tineret și sport, politici publice, sectoriale asociate domeniilor menționate.

Din delegaţia parlamentară română au mai făcut parte doamna deputat Theodora Șotcan – vicepreședinte al Comisiei, Grupul parlamentar al PSD, domnul deputat Robet Nicolae Turcescu – secretar al Comisiei, Grupul parlamentar al PMP, domnul deputat Viorel Stan – secretar al Comisiei, Grupul parlamentar al PSD, doamna deputat Lavinia-Corina Cosma – membru al Comisiei, Grupul parlamentar al USR, domnul deputat Sorin-Dan Moldovan – membru al Comisiei, Grupul parlamentar al PNL.

Pe parcursul vizitei, delegaţia parlamentară a fost însoţită de doamna Alina Beldescu, Șef adjunct Misiune.

Vizita a avut drept obiective inițierea schimburilor bilaterale la nivelul Comisiilor de educaţie și cercetare, respectiv, cultură și sport, din cele două foruri legislative, dar și cunoașterea reciprocă a sistemelor de educație, cercetare, a activităților de tineret și sport.

Programul vizitei a cuprins o întrevedere cu reprezentanți ai Comisiei permanente pentru Educație și Cercetare și ai Comisiei permanente pentru Familie și Cultură din Parlamentul Norvegiei.

În continuare, programul a cuprins: convorbiri la Ministerul Educaţiei şi Cercetării al Regatului Norvegiei în cadrul cărora partea norvegiană a prezentat sistemul național de educație – valori și principii, structură, organizare, politici și strategii, sistemul de evaluare, traseele absolvenților.

La Ministerul Culturii și Egalității de Șanse au avut loc interesante convorbiri cu directorii Direcției Generale pentru Societatea Civilă și Sport, context în care au fost prezentate politicile și programele naționale în domeniul tineretului și sportului, modalități de finanțare, stimularea mișcării sportive la nivelul tuturor vârstelor, rolul sportului școlar.

Un moment deosebit ca organizare și relevanță a discuțiilor a fost reprezentat de întâlnirea cu doamna Marianne Borgen, primarul orașului Oslo, în cadrul căreia s-au abordat strategiile și programele din domeniul educației și incluziunii sociale la nivel local, modalitățile de implicare eficientă a autorităților locale în susținerea educației, dezvoltarea infrastructurii școlare, asigurarea accesului generalizat la grădiniță, integrarea copiilor din grupurile etnice diferite reprezentate de comunitățile imigranților.

Au urmat convorbiri la Universitatea din Oslo având ca tematică învățământul superior din cele două state, mobilitatea cadrelor didactice și a studenților, programele de cooperare internațională. Întrevederea cu reprezentanții conducerii Directoratului pentru educația adulților a deschis prezentarea priorităților, a strategiilor și a programelor naționale pentru educația adulților, semnalându-se experiențele și bunele practici norvegiene în privința demersurilor de dezvoltare a competențelor individuale necesare integrării/ reconversiei profesionale accelerate pe piața muncii.

În cadrul tuturor întâlnirilor, discuţiile s-au axat pe teme diverse legate de: îmbunătăţirea legislaţiei în domeniul educaţiei; finanţarea învăţământului – modele specifice; managementul educațional al unităților de învățământ – conducerea școlii, coordonare instituțională a regiunilor, inspecția școlară, modalități de evaluare instituțională; accesul absolvenților pe piața muncii; abandonul școlar și măsuri de prevenire a acestuia; societatea europeană modernă multiculturală – provocări ale interculturalității, dificultăți și soluții în contextul imigrației și al existenței comunităților multietnice, de confesiuni și culturi diferite. Delegația română a apreciat multitudinea programelor sociale de tipul after school, masă la școală, asistență socială pentru copiii și elevii din medii defavorizate, integrarea imigranților, demersuri specifice unui concept asumat în totalitate de societatea norvegiană – importanța coeziunii și a incluziunii sociale.

Pe parcursul vizitei, interlocutorii norvegieni au făcut scurte prezentări ale sistemului de învăţământ, oferind repere relevante din activitatea desfăşurată la nivel legislativ şi executiv, tendinţe şi răspunsuri adaptate la context, ale factorilor implicaţi. La rândul său, partea română a evidenţiat că, în ultimii ani, România este preocupată de reformarea sistemului educațional, de includerea pe scară largă a unor măsuri sociale care să asigure egalitatea de șanse și accesul la o educație de calitate, preocuparea pentru includerea tinerilor absolvenți pe piața muncii și reducerea abandonului școlar. S-au menționat, de asemenea, experiențele și rezultatele notabile ale învățământului românesc la nivel de performanță și excelență academică, rezultate recunoscute în context internațional.

Pe parcursul discuţiilor, partea română a remarcat: importanța pe care o acordă statul norvegian învățământului preșcolar și includerea a peste 90% din populația școlară cu vârsta între 1 – 5 ani în grădinițe, alocarea a 8,4% din PIB pentru educație și 1% din PIB pentru cercetare, stabilitatea sistemului legislativ în domeniul educației și al sportului, rata scăzută a șomajului, preponderența unităților de învățământ de stat, după cum s-au observat și probleme legate de o rată semnificativă a abandonului școlar de aproximativ 28% la nivel liceal, o diferențiere importantă a nivelului performanțelor școlare între fete și băieți, includerea în aceleași clase a elevilor de aceeași vârstă, inclusiv a celor cu nevoi speciale, tendința de realizare a unei uniformizări a elevilor și a parcursului școlar, fără preocupări specifice în raport cu elevii capabili de performanță, cu aptitudini înalte, cu un nivel cognitiv superior.

Din discuțiile cu reprezentanții din conducerea Universității din Oslo și cu Excelența Sa, domnul Adrian-Gabriel Davidoiu, Ambasadorul României în Regatul Norvegiei, a reieșit necesitatea reînființării unui Lectorat de limba română la Oslo, în simetrie cu departamentul de limbă norvegiană existent la Universitatea Babeș Bolyai din Cluj Napoca, sugerându-se susținerea cu măsuri, demersuri și abordări financiare la nivel guvernamental.

Cu ocazia acestei vizite, doamna deputat Camelia Gavrilă, preşedintele Comisiei pentru învățământ, ştiinţă, tineret şi sport din Camera Deputaţilor, a lansat, în numele Comisiei, invitaţia ca o delegaţie a comisiilor similare din Parlamentul Norvegiei, precum și reprezentanți ai celor două ministere de resort să efectueze o vizită în România pentru a continua colaborarea, schimbul de experiență, explorarea unor oportunități de proiecte educaționale și culturale comune.

Totodată, s-a desprins dorinţa comună de a menţine colaborarea atât între parlamentele naţionale, cât şi între ministerele de resort ale celor două țări.

Vizita a constituit un element important pentru dinamizarea relaţiilor dintre cele două Parlamente şi a evidenţiat rolul comisiilor de specialitate în angajarea părţilor într-un dialog deschis, aplicat şi constructiv, pe subiecte aflate nu numai la nivel de agendă bilaterală, ci şi în agenda europeană.

 

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.