Ministrul Dezvoltării, Daniel Suciu, cere ordonanță de urgență. Ce proiect a pregătit
Ministrul Dezvoltării, Daniel Suciu, anunț mare pentru iubitorii fotbalului. Stadionul Steaua este gata
Ultima Ora Politic

Ministrul Dezvoltării, Daniel Suciu, cere ordonanță de urgență. Ce proiect a pregătit

Ministrul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Vasile-Daniel Suciu, a prezentat luni principalele prevederi ale proiectului Codului administrativ şi a pledat pentru adoptarea lui prin ordonanţă de urgenţă, adăugând că acesta este susţinut de către primari de toate culorile politice.

„În toate discuţiile, necesitatea şi susţinerea Codului administrativ a venit de la primari din toate partidele politice. Cei pe care îi vedeţi aici susţin adoptarea Codului administrativ prin ordonanţă de urgenţă, pentru că nu mai putem aştepta. Nu mai avem voie, ca Guvern, ca stat, să nu ne facem temele vizavi de noua programare a bugetului UE pe următorul exerciţiu financiar”, a precizat el, într-o conferinţă de presă susţinută la sediul ministerului.

Suciu a prezentat şi principalele modificări, în raport cu actul normativ adoptat de către Parlament şi declarat ulterior neconstituţional de către CCR.

„Proiectul de ordonanţă de urgenţă este supus procesului de transparenţă decizională. A fost supus dezbaterii în cadrul Comisiei de dialog social în data de 31 mai şi a fost amânată decizia pentru şedinţa de mâine (n.r. – marţi). A fost avizat de un număr de 25 de ministere şi suntem în plin proces de răspuns la toate observaţiile care au fost făcute de către toţi cei interesaţi. Faţă de varianta care a ieşit din Parlamentul României, tot ceea ce înseamnă reglementarea şi transformarea instituţiilor publice deconcentrate, a şefilor deconcentratelor în manageri a fost scoasă din Codul administrativ. De asemenea, tot ce înseamnă regimul incompatibilităţilor a fost scos din Codul administrativ. A fost scoasă şi prevederea care făcea arhitecţii-şefi personal contractual. Există astăzi încă o discuţie dacă prefectul va fi sau nu funcţie de demnitate publică sau înalt funcţionar public, cum este acum. Şi fac menţiunea că, în discuţiile cu Comisia Europeană, aceasta şi-a dat acordul pentru transformarea funcţiei de prefect în funcţie de demnitate publică”, a explicat Suciu.

Viceprim-ministrul a mai precizat că proiectul vizează: introducerea concursului naţional, ca metodă de recrutare a funcţionarilor publici, la nivelul administraţiei publice centrale, precum şi instituirea sistemului naţional de evidenţă a ocupării în sectorul public (care, conform măsurilor agreate cu reprezentanţii Comisiei Europene, trebuia reglementat şi operaţionalizat până la finalul semestrului II al anului 2018).

El a menţionat că proiectul Codului administrativ păstrează prevederile referitoare la indemnizaţia la limită de vârstă pentru aleşii locali.

„Am văzut suficient de multe păreri spuse în spaţiul public vizavi de faptul că permitem persoanelor care au fost condamnate să ocupe funcţii publice. Greşit! Aceste prevederi legale sunt şi azi în legislaţia românească. Doar le-am preluat. În lipsa unei interdicţii în Constituţie – noi dacă introducem o interdicţie încălcăm Constituţia. Am văzut suficient de multe vizavi de minorităţi. Nu este absolut nimic în plus vizavi de ceea ce există azi în legislaţia românească, acel prag de 20%”, a spus el.

Prin cod se instituie majoritatea absolută (jumătate plus unu din numărul consilierilor în funcţie) inclusiv pentru hotărârile privind administrarea patrimoniului, cu excepţia hotărârilor privind înstrăinarea dreptului de proprietate (unde e nevoie de majoritate calificată de două treimi din numărul consilierilor).

Conform lui Suciu, atestarea inventarului bunurilor din domeniul public al unităţilor administrativ teritoriale se va realiza în „termene şi etape clare, nu cum este acum, prin hotărâre de consiliu judeţean sau consiliu local, pe baza punctului de vedere al MDRAP, şi nu pe baza unei hotărâri de Guvern”. În acest sens, el a adăugat că în prezent, pentru ca o autoritate publică să obţină atestarea domeniului public pentru un obiectiv specific, sunt necesare aproximativ 7-8 luni.

„Vă reamintesc că atestarea domeniului public este condiţie esenţială pentru ca toate autorităţile locale să depună proiecte, inclusiv pe fonduri europene. Şi suntem într-un mare blocaj. Cred că avem depuse 145 de solicitări de atestare a domeniului public de la începutul anului 2019, dintre care doar 8 au fost aprobate şi 69 sunt în lucru, tocmai pentru că nu putem să facem faţă pe actuala procedură administrativă la acest subiect”, a menţionat Suciu.

Totodată, în proiect este reglementat un termen de cinci zile în care prim-ministrul propune preşedintelui României o persoană pentru a fi numită în funcţia de membru al Guvernului, precum şi un termen de zece zile în care preşedintele trebuie să numească persoana în funcţie sau să motiveze refuzul numirii, pe motive de legalitate sau de oportunitate.

O altă modificare este că mandatele consilierilor locali judeţeni vor fi validate de către instanţele de judecată, nu de către comisiile de validare.

„S-a întâmplat în numeroase cazuri că, într-un consiliu local, sensibil egal, cu o majoritate de un membru, consilierii de la putere nu votau validarea unui consilier din opoziţie şi se bloca funcţionarea consiliului local pe motive pur politice”, a explicat el.

Consiliul local sau cel judeţean se vor dizolva în cazul în care nu se întrunesc timp de patru luni consecutiv sau nu adoptă nicio hotărâre în cadrul a trei şedinţe, pe parcursul a patru luni. Mandatul de consilier local va înceta în cazul lipsei nemotivate de la trei întruniri ale consiliului.

Suciu a mai precizat că a fost reglementată o procedură cadru pentru desfăşurarea licitaţiei publice şi a fost modificată modalitatea de defalcare a redevenţelor obţinute prin concesionare din activităţi de exploatare a resurselor la suprafaţă ale statului. Astfel, 40% din valoarea redevenţelor va merge la bugetul local al judeţului de pe raza căruia există activitate de exploatare, 40% din această valoare va rămâne la bugetul comunei oraşului sau municipiului, iar 20% merge la bugetul de stat.

Viceprim-ministrul a menţionat că proiectul înglobează 17 acte normative care guvernează administraţia publică locală, având 637 de articole, 6 anexe şi 280 de pagini.

Suciu a contrazis acuzaţiile aduse în spaţiul public privind „lipsa de transparenţă” în ceea ce priveşte dezbaterea Codului administrativ, menţionând că primele demersuri în vederea adoptării acestuia au fost făcute în urmă cu 15 ani

El a adăugat că în ultimele trei luni a avut întâlniri în 32 de judeţe cu primari „de toate culorile politice” şi că proiectul este susţinut, în forma supusă transparenţei decizionale, de către toate structurile asociative din administraţia publică locală, exemplificând în acest sens Uniunea Naţională a Consiliilor Judeţene din România, Asociaţia Oraşelor din România, Asociaţia Comunelor din România şi Asociaţia Municipiilor din România.

„Anul trecut a fost o iniţiativă legislativă privind Codul administrativ, care a fost înregistrată la Senat. Guvernul a avizat favorabil acest proiect pe 2 martie 2018. În perioada februarie – martie 2018, reprezentanţii ministerului au participat la toate comisiile de specialitate, unde a fost dezbătută această propunere. În 18 aprilie, la nivelul Parlamentului, a fost constituită Comisia specială comună pentru elaborarea Codului administrativ, alcătuită din reprezentanţi ai tuturor grupurilor parlamentare. Legea privind Codul administrativ a fost adoptată de Senat în 11 iunie 2018, cu 85 de voturi ‘pentru’, 21 ‘împotrivă’ şi 11 abţineri, şi de Camera Deputaţilor la 9 iulie 2018 cu 175 de voturi ‘pentru’, 33 ‘împotrivă’ şi 15 abţineri. Au fost depuse două sesizări de neconstituţionalitate şi CCR s-a pronunţat prin decizia nr. 681/2018, în sensul declarării neconstituţionalităţii legii, din perspectiva viciilor pe aspecte de procedură, care au vizat nerespectarea principiului bicameralismului. În esenţă, au fost adoptate amendamente de către Camera Deputaţilor, care erau de competenţa Senatului. Şi invers”, a precizat el.

loading...

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.

Folosim cookie-uri pentru a va asigura o interactiune cat mai buna cu site-ul. Prin continuarea navigarii permiteti utilizarea cookie-urilor. Sunt de acord Detalii

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Privacy Policy

What information do we collect?

We collect information from you when you register on our site or place an order. When ordering or registering on our site, as appropriate, you may be asked to enter your: name, e-mail address or mailing address.

What do we use your information for?

Any of the information we collect from you may be used in one of the following ways: To personalize your experience (your information helps us to better respond to your individual needs) To improve our website (we continually strive to improve our website offerings based on the information and feedback we receive from you) To improve customer service (your information helps us to more effectively respond to your customer service requests and support needs) To process transactions Your information, whether public or private, will not be sold, exchanged, transferred, or given to any other company for any reason whatsoever, without your consent, other than for the express purpose of delivering the purchased product or service requested. To administer a contest, promotion, survey or other site feature To send periodic emails The email address you provide for order processing, will only be used to send you information and updates pertaining to your order.

How do we protect your information?

We implement a variety of security measures to maintain the safety of your personal information when you place an order or enter, submit, or access your personal information. We offer the use of a secure server. All supplied sensitive/credit information is transmitted via Secure Socket Layer (SSL) technology and then encrypted into our Payment gateway providers database only to be accessible by those authorized with special access rights to such systems, and are required to?keep the information confidential. After a transaction, your private information (credit cards, social security numbers, financials, etc.) will not be kept on file for more than 60 days.

Do we use cookies?

Yes (Cookies are small files that a site or its service provider transfers to your computers hard drive through your Web browser (if you allow) that enables the sites or service providers systems to recognize your browser and capture and remember certain information We use cookies to help us remember and process the items in your shopping cart, understand and save your preferences for future visits, keep track of advertisements and compile aggregate data about site traffic and site interaction so that we can offer better site experiences and tools in the future. We may contract with third-party service providers to assist us in better understanding our site visitors. These service providers are not permitted to use the information collected on our behalf except to help us conduct and improve our business. If you prefer, you can choose to have your computer warn you each time a cookie is being sent, or you can choose to turn off all cookies via your browser settings. Like most websites, if you turn your cookies off, some of our services may not function properly. However, you can still place orders by contacting customer service. Google Analytics We use Google Analytics on our sites for anonymous reporting of site usage and for advertising on the site. If you would like to opt-out of Google Analytics monitoring your behaviour on our sites please use this link (https://tools.google.com/dlpage/gaoptout/)

Do we disclose any information to outside parties?

We do not sell, trade, or otherwise transfer to outside parties your personally identifiable information. This does not include trusted third parties who assist us in operating our website, conducting our business, or servicing you, so long as those parties agree to keep this information confidential. We may also release your information when we believe release is appropriate to comply with the law, enforce our site policies, or protect ours or others rights, property, or safety. However, non-personally identifiable visitor information may be provided to other parties for marketing, advertising, or other uses.

Registration

The minimum information we need to register you is your name, email address and a password. We will ask you more questions for different services, including sales promotions. Unless we say otherwise, you have to answer all the registration questions. We may also ask some other, voluntary questions during registration for certain services (for example, professional networks) so we can gain a clearer understanding of who you are. This also allows us to personalise services for you. To assist us in our marketing, in addition to the data that you provide to us if you register, we may also obtain data from trusted third parties to help us understand what you might be interested in. This ‘profiling’ information is produced from a variety of sources, including publicly available data (such as the electoral roll) or from sources such as surveys and polls where you have given your permission for your data to be shared. You can choose not to have such data shared with the Guardian from these sources by logging into your account and changing the settings in the privacy section. After you have registered, and with your permission, we may send you emails we think may interest you. Newsletters may be personalised based on what you have been reading on theguardian.com. At any time you can decide not to receive these emails and will be able to ‘unsubscribe’. Logging in using social networking credentials If you log-in to our sites using a Facebook log-in, you are granting permission to Facebook to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth and location which will then be used to form a Guardian identity. You can also use your picture from Facebook as part of your profile. This will also allow us and Facebook to share your, networks, user ID and any other information you choose to share according to your Facebook account settings. If you remove the Guardian app from your Facebook settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a Google log-in, you grant permission to Google to share your user details with us. This will include your name, email address, date of birth, sex and location which we will then use to form a Guardian identity. You may use your picture from Google as part of your profile. This also allows us to share your networks, user ID and any other information you choose to share according to your Google account settings. If you remove the Guardian from your Google settings, we will no longer have access to this information. If you log-in to our sites using a twitter log-in, we receive your avatar (the small picture that appears next to your tweets) and twitter username.

Children’s Online Privacy Protection Act Compliance

We are in compliance with the requirements of COPPA (Childrens Online Privacy Protection Act), we do not collect any information from anyone under 13 years of age. Our website, products and services are all directed to people who are at least 13 years old or older.

Updating your personal information

We offer a ‘My details’ page (also known as Dashboard), where you can update your personal information at any time, and change your marketing preferences. You can get to this page from most pages on the site – simply click on the ‘My details’ link at the top of the screen when you are signed in.

Online Privacy Policy Only

This online privacy policy applies only to information collected through our website and not to information collected offline.

Your Consent

By using our site, you consent to our privacy policy.

Changes to our Privacy Policy

If we decide to change our privacy policy, we will post those changes on this page.
Save settings
Cookies settings