Joncțiunea propagandei străine cu PSD 1
Ultima Ora Politic

Joncțiunea propagandei străine cu PSD

Tot mai multe țări redescoperă după 30 de ani un inamic redutabil – propagandă. Statele Unite, Marea Britanie, Germania s-au declarat îngrijorate de asaltul propagandistic, susținut deseori de atacuri informatice, la adresa democrației și a valorilor occidentale.

Greu de explicat șocul, câtă vreme acesta nu este un război nou. Veteranii diplomației nu au cum să nu-și aducă aminte de teribilul război al propagandei globale sovietice, derulat cu maximă intensitate între anii 60 și sfârșitul anilor 80.

Oprirea „cursei înarmărilor” și desființarea bazelor americane, asuprirea negrilor în SUA că politică de stat, influență capitalelor imperialiste asupra statelor suverane, crearea de către armata SUA de boli și viruși pentru a ucide, inclusiv prin SIDA, au reprezentat tot atâtea teme ale propagandei sovietice care au rulat vreme de zeci de ani și care au inoculat chei de interpretare pentru decizii, diferende, conflicte sociale sau, pur și simplu, situații naționale dificile.

Zidul Berlinului a căzut, Occidentul și-a demonstrat superioritatea prin forță de atracție a libertății și adevărului, dar sfârșitul istoriei a mai întârziat puțîn. Unii se pregăteau să-și ia revanșa.

Criză financiară din 2008-2010, criză Covid-19 au oferit muniția mult așteptată de marii maeștri ai propagandei, fie ei de la Moscova, Phenian sau alte capitale.

Putem găși narative sovietice sau asiatice reactivate și reimpachetate în toată campania împotriva Uniunii Europene, în mișcările autonomiste pe criterii etnice, în dezinformarea internațională legată de bazele americane, în teoriile conspiraționiste care au invadat social media în timpul Covid-19 și care sunt menite să erodeze încrederea în democrație, în știință, instituții și lege, în companii și parteneriate internaționale.

Capacitatea de influențare a audiențelor românești prin social media este acum uriașă.

Niciodată propagandă nu a avut acces direct la purtător, pe telefonul din mâna copiilor, prin sute de clipuri video și imagini ușor de vizionat, lucrate în laborator, adaptate unor categorii cât mai diverse.

Câteva cifre descriu audiență totală – sunt aproape 12 milioane de utilizatori de Facebook în România și aproape 4,5 milioane de Instagram.

Furnalele propagandei au lucrat la foc continuu din primele zile ale pandemiei, având propriul lor dialog cu diverse segmente sociale.A fost vizibilă crearea și distribuția de minciuni pe scară largă – conspirația COVID-19, abandonarea Italiei și a altor state de către Uniunea Europeană, umilirea românilor, tentativă de furt al resurselor de energie (propagandă aici având că scop evident să blocheze exploatarea de către România a resurselor din Marea Neagră) etc.

Caz arhicunoscut – este jucată cartea etnică – propagandă a vrut să creeze îngrijorare în legătură cu doi imigranți prezenți în Ditrau, Harghita.Iar măsurile sanitare de protecție anti-Covid au ajuns să fie redefinite ideologic. Masca de protecție sanitară este, spune propagandă, botniță impusă de imperialișții nemți și americani în colonia România.

Propaganda urmează regulă de aur – redefinește în termeni ideologici că să creezi conflictul social.Desigur, obiectivul propagandei poate fi acela de a modifică percepții la nivelul populației, dar poate fi și de a determina amânarea sau anularea unor decizii, politice sau non-politice.

Ce ofensivă foarte vizibilă, de exemplu, de descurajare a unei eventuale recunoașteri de către Biserica Ortodoxă Română a autocefaliei Bisericii Ortodoxe a Ucrainei.Dezbaterea politică în jurul unor soluții alternative pe diverse teme ar putea fi cea mai importantă măsură anti-propagandă, dar cu cine să o ții?

Dezbaterea politică a involuat dramatic în România cam de când liderii PSD au ales să abandoneze orice idei proprii și să devină simpli recitatori de clișee propagandistice reciclate, primite în plic de la consultanții străini care își bat joc de ei – „Soros”, „străinii”, „multinaționalele”, „hastagistii”, „statul paralel”.

E o iluzie că propagandă nu are efect. Poate nu cel așteptat, poate nu imediat, dar ea reușește întotdeauna să erodeze percepții, să relativizeze chestiuni importante, să inducă îndoială.Cel puțîn în legătură cu existența COVID-19, îndoială s-a instalat.

A fost suficient să facă joncțiunea cu PSD, că efectele propagandei să fie devastatoare pentru România.

Joncțiunea dintre propagandă străînă și un partid politic din România este un precedent care ar trebuie să dea foarte serios de gândit.

Cinic, nereformat, dezorientat, cu oameni needucați la vârf și cu multe reglări de conturi în interior, PSD a fost amplificatorul perfect pentru propagandă străînă.Reușită unei țări întregi din lunile martie și aprilie a fost distrusă în mod cinic și iresponsabil, cu consecințe grave în planul sănătății oamenilor.

Un gest politic de-a dreptul criminal, că multe alte gesturi politice criminale ale acestui partid, în diversele sale forme, din 1990 și până acum, comentează Valeriu Turcan pentru ziare.com.

Valeriu Turcan este analist politic și consultant pentru companii internaționale și organizații din România în domeniul strategiei și al comunicării în situații de criză.

Cu studii în domeniul jurnalismului și comunicării politice, Valeriu Turcan a fost de-a lungul timpului jurnalist BBC World Service, consultant în numeroase campanii electorale, secretar de stat în Guvernul României, consilier prezidențial și purtător de cuvânt al președintelui României.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.