PSD este optimist. ”Preocuparea pentru educație și viitorul tinerei generații, reflectată în bugetul pentru acest an”
Dezastrul  din Educaţie continuă. Alocarea bugetară legală de minim 6% din PIB asteaptă un viitor Guvern responsabil!
Ultima Ora Politic

Dezastrul  din Educaţie continuă. Alocarea bugetară legală de minim 6% din PIB asteaptă un viitor Guvern responsabil!

Timp de aproape 3 ani, sistemul de învățământ din România a fost profund şi intenţionat neglijat de actuala guvernare PSD-ALDE. În ciuda promisiunilor din programul de guvernare, Educația a fost doar o monedă de schimb în centrul jocurilor politice, trecând prin mâna a patru miniștri incompetenți care au bulversat sistemul de învățământ fiecare cu propuneri absurde, injuste sau nefezabile. La o atentă analiză a Programului de guvernare se poate remarca că aproape niciuna dintre măsurile asumate de PSD-ALDE nu au fost nici măcar inițiate. Majoritatea politicilor publice au fost preluate de la guvernările anterioare fără reformă, studiu de impact sau propuneri relevante.

Inerția în care se află Ministerul Educației este determinată de incompetență, lipsă de viziune și curaj, politizare și impostură. Iată cum, Pachetul social garantat pentru educație a rămas doar pe hârtie, neexistând nicio măsură în acest sens, ba dimpotrivă, doar tăieri masive de fonduri și o lipsă profundă de dialog și cooperare între autoritatea centrală și autoritățile locale. Dezvoltarea sistemului de educație timpurie a rămas doar o idee pentru campaniile electorale, la fel ca și secșiunea intitulată Profesori motivați și binepregătiți.

Secțiunea Guvernanță profesionistă și transparență, descentralizare, autonomie și responsabilitate este poate cea mai ipocrită promisiune având în vedere că guvernarea PSD-ALDE nu a făcut altceva decât să își creeze relații de vasalitate, prin numiri la conducerea inspectoratelor școlare și a școlilor a multor membri de partid incompetenți și servili. Conceptele de autonomie și descentralizare au fost și sunt străine de actuala guvernare, în contextul în care educația, atât cea de la nivel preuniversitar, cât și cea de la nivel universitar, a fost condusă doar pe linie de partid, fără să existe un dialog bilateral, în care să fie identificate de jos în sus nevoile reale ale școlii românești.

Secțiunea Cetățeni activi pe piața muncii a rămas o promisiune utopică pentru actuala guvernare în contextul în care nu a existat nicio măsură de reconturare a traseelor alternative din educație, ba dimpotrivă, încercându-se constat segregarea și discriminarea elevilor, prin măsura aberantă prin care elevii care obțin sub 5 la Evaluarea Națională să meargă spre învățământul tehnic și profesional. Cum vom reuși să revitalizăm învățământul profesional și tehnic în contextul în care îl considerăm în continuare ultima salvare a elevilor care nu reușesc, în contextul în care tratăm efectele, în loc să ne uităm la cauzele care generează slaba pregătire a elevilor și lipsa unei îndrumări în carieră încă de la cele mai fragede vârste?

Invățământul profesional și tehnic trebuie reformat din temelii, iar elevii să beneficieze de trasee alternative eficiente,fara discriminare, cu suportul a unui consilier şcolar la maxim 400 de copii, nu la 800-1000, cum se întamplă acum.

Tot haosul din învățământ a culminat cu ultima rectificare bugetară din luna august în care Educația a pierdut un miliard de lei. Care este de fapt jocul pe care îl practică guvernarea PSD-ALDE în ultimii doi ani și jumătate? La începutul fiecărui an bugetar, se anunță sus și tare faptul că educația se bucură de cele mai mari alocări de fonduri, ca la mijlocul anului, printr-o rectificare bugetară, să fie tăiate substanțial. Mai mult decât atât, o nouă modalitate de ,,a frauda” interesele învățământului din punct de vedere bugetar, este tăierea masivă de credite bugetare din capitolele bugetelor instituțiilor din domeniul educației, creditele de angajament rămânând intacte. Ce înseamnă acest fapt? Prin menținerea creditelor de angajament Guvernul se laudă cu investiții și proiecte finanțate în educație, însă, în realitate, acele contracte contracte nu vor putea fi plătite, fapt care va determina pe termen lung o serie de datorii extrem de oneroase și situații de criză în momentul în care la scadență, școlile sau alte instituții din învățământ nu vor putea efectua propriu-zis plata.

Prin tertipuri legislative, lipsa de viziune, rea-credință și impostură, Educația rămâne perseverent Cenușăreasa actualei guvernări. Cu trei prim-miniștri, patru miniștri, zeci de consilieri și echipe de experți care s-au perindat pe la Ministerul Educației în ultimii doi ani și jumătate, Educația se află într-un moment critic. Lipsa de predictibilitate a politicilor publice, haosul provocat, lipsa fondurilor și, implicit, a investițiilor, imposibilitatea de a gândi o reformă coerentă și aplicată au evidențiat încă o dată cât de nocivă poate fi o guvernare  excesiv politizată iresponsabilă, incompetentă şi ineficientă.

Alocarea bugetară trebuie să atingă standardul de minim 6% din PIB conform LEN 1/2011, iar administrarea acestor resurse să se facă rațional și eficient cu prioritate în infrastructura şcolară, formarea resursei umane, reducerea abandonului şi analfabetismului şcolar care ne  plasează pe ultimile locuri în Europa, a declarat într-un comunicat remis newsteam.ro deputatul USR Cristina Iurișniți.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.