CITR: OG 6 – colacul de salvare pentru companiile cu datorii la bugetul de stat 1
CITR: OG 6 – colacul de salvare pentru companiile cu datorii la bugetul de stat
Ultima Ora Economic Social

CITR: OG 6 – colacul de salvare pentru companiile cu datorii la bugetul de stat

Beneficiile OG 6 / 2019 pot fi accesate doar prin crearea unui plan de restructurare a afacerii, depus în maxim 6 luni de la intrarea în vigoare a OG.

  • Responsabilitatea creării unui plan de restructurare viabil este a expertului independent care îl va întocmi.
  • În cazul în care companiile eligibile nu depun cererea până pe 30 septembrie, sunt pasibile să intre în insolvență, urmând să plătească toate datoriile acumulate.

Companiile cu dificultăți financiare, cu datorii la bugetul de stat, pot depăși impasul financiar prin accesarea prevederilor OG nr.6 / 2019 privind instituirea unor facilități fiscale, adoptată de Guvernul României și publicată în M.OF. 648 din 5.08.2019. Actul normativ creează un mecanism care facilitează restructurarea obligațiilor datorate de contribuabili la bugetul de stat în vederea revitalizării și evitării insolvenței. Termenul limită de depunere este 30.09.2019.

Restructurarea obligațiilor bugetare presupune întocmirea unui plan de restructurare de către un specialist independent, alături de testul creditorului privat, ce analizează gradul de recuperare al creditorului bugetar printr-o astfel de măsură, față de o procedură de faliment / executare silită, dacă ar fi creditor privat. Responsabilitatea creării unui plan de restructurare viabil este a expertului independent.

„Planul are obiectivul clar de a asigura plata datoriilor la buget. Cu toate acestea, în realizarea sa, expertul independent va analiza și datoriile restante către alți creditori. Un factor esențial este faptul că prin planurile de restructurare, expertul trebuie să se asigure de profitabilitatea companiilor și, odată echilibrată, societatea va fi sustenabilă pentru a rămâne pe piață. Analiza este similară cu cea pe care o facem pentru un plan de reorganizare atunci când compania este în insolvență. Și din acest punct de vedere, practic, acest plan devine o șansă pentru salvarea companiilor care au datorii la stat.”, precizează Vasile Godînca-Herlea, CEO CITR.

Pe parcursul derulării planului, ANAF va supraveghea toate măsurile incluse în plan, nu doar pe acelea referitoare la plata datoriilor.

În cazul în care la 20 februarie 2020 debitorii eligibili (2.600 de companii) nu vor fi depus planul de restructurare, ANAF are la dispoziție 60 de zile pentru a analiza și apoi pentru a cere deschiderea procedurii de insolvență.

„Recomandăm companiilor eligibile să profite de acest context favorabil și să se pregătească pentru echilibrarea propriului business. Astfel de ocazii nu apar tot timpul și cu siguranță vor simți beneficiile ulterior”, a adăugat CEO-ul CITR.

Există 3 beneficii majore ale OG 6:

  1. Anularea tuturor accesoriilor (dobânzi și penalități de întârziere la plată) datorate pentru obligațiile bugetare principale la data de 31.12.2018.
  2. Anularea a până la 50% din obligațiile principale datorate la data de 31.12.2018, condiționată de achitarea a până la 15 % din obligațiile principale rămase de achitat anterior depunerii cererii de restructurare (nota bene – pe anul 2019).
  3. Eșalonarea obligațiilor principale ce urmează a se achita după restructurare, pe parcursul a șapte ani, primul an putând fi un an de grație.

Profilul beneficiarilor

  • Compania înregistrează obligații bugetare restante la 31.12.2018, compuse din principal și accesorii, în special în situația în care valoarea accesoriilor este semnificativă în componența datoriilor. Beneficiul asupra acestor companii este substanțial.
  • Compania nu înregistrează obligații fiscale aferente anului 2019 sau are capacitatea de a se finanța pentru achitarea lor.
  • Compania are obligații bugetare stabilite suplimentar în baza unor decizii de control fiscal pentru anul 2018, chiar dacă aceste sume sunt contestate în instanță sau plata lor a fost suspendată până la soluționarea contestațiilor.
  • Activitatea desfășurată de companie este viabilă din punct de vedere operațional, compania având capacitatea de a-și finanța capitalul de lucru pentru operațiunile curente, dar neavând capacitatea de a susține achitarea datoriilor istorice față de bugetul de stat.
  • Compania nu poate opta pentru reeșalonarea obligațiilor bugetare potrivit prevederilor Codului de procedură fiscală, în principal din cauza lipsei garanțiilor pentru acordarea reeșalonării.
  • Are datorii fiscale care exced valoarea activelor libere din patrimoniul propriu.
  • Datoriile bugetare să nu reprezinte ajutoare de stat de recuperat care nu fac obiectul restructurării.

Condițiile pentru a beneficia de restructurarea obligațiilor bugetare sunt:

  • Compania să nu se afle în insolvență;
  • Compania să nu fie dizolvată;
  • Compania să nu poată beneficia de eșalonarea datoriilor potrivit Codului de procedură fiscală;
  • Compania să achite obligațiile aferente anului 2019 până la data depunerii cererii de restructurare;
  • Compania să prezinte în termen de maxim 6 luni de la intrarea în vigoare a ordonanței un Plan de restructurare și a un Test al creditorului privat întocmite de către un expert independent;

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.