Accident teribil pe Autostrada Soarelui. Traficul a fost restricționat
Ultima Ora Politic

AVERTISMENT de la ALDE. ”Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră trebuie reevaluată”

AVERTISMENT de la ALDE. ”Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră trebuie reevaluată”

Deputatul Daniel OLTEANU (ALDE) avertizează «Strategia Națională pentru Siguranța Rutieră trebuie reevaluată!»

Daniel Olteanu, vicelider al Grupului ALDE de la Camera Deputaților, atrage atenția asupra lipsei de eficiență a Strategiei Naționale pentru Siguranța Rutieră, în condițiile în care numărul accidentelor din trafic continuă să fie unul ridicat, iar rata mortalității pe șoselele din Romȃnia este, în ultimii trei ani, cea mai mare de la nivelul Uniunii Europene. Deputatul ALDE susține că atȃt strategia, cȃt și planul de acțiuni pentru implementarea acesteia au propus multe direcții de acțiune care implică o serie de instituții ale statului, însă nu la fel de multe mijloace de control și de evaluare a gradului în care sunt îndeplinite măsurile de prevenire a accidentelor rutiere.

În cadrul unei declarații susținută în plenul Parlamentului, Daniel Olteanu a arătat că, potrivit datelor oficiale, pe lista principalelor cauze care duc la producerea evenimentelor în trafic se află și factori care țin de modul deficitar în care unele instituții ale statului își duc la îndeplinire atribuțiile. În această situație, deputatul ALDE a propus evaluarea de urgență a activității fiecăreia dintre entitățile partenere în implementarea planului de acțiuni ce are ca scop reducerea accidentelor rutiere. Incompetența unor angajați și ignoranța unor autorități trebuie sancționate, subliniază Olteanu, iar prevenția rămȃne cea mai eficientă soluție pentru a spori siguranța în trafic.

«Siguranța în trafic este o temă care ar trebui să își găsească un loc prioritar pe orice agendă legislativă. Dacă pentru costurile materiale aferente evenimentelor rutiere putem face evaluări, pierderile de vieți omenești sunt ireparabile.

Faptul că România ocupă primul loc în Uniunea Europeană în privinţa mortalităţii din accidente rutiere, cu 99 de persoane decedate la un milion de locuitori, dublu faţă de media anuală europeană, depășește cadrul unor statistici. Un semnal de alarmă care nu poate fi ignorat vine și din partea Consiliului European pentru Siguranța Transporturilor, care a anunțat că romȃnii sunt tot mai expuși riscurilor în trafic.

Asta, în ciuda faptului că țara noastră are, încă din anul 2016, o Strategie Națională pentru Siguranța Rutieră pentru perioada 2016 – 2020 și un Plan de acțiuni pentru implementarea acestei strategii, care și-a propus două obiective importante꞉ creșterea siguranței în trafic și reducerea la jumătate a numărului de decese din accidente rutiere până în 2020.

Bilanț negru꞉ 5 romȃni sfȃrșesc zilnic în accidente rutiere 

Față în față cu realitatea de pe șoselele din Romȃnia, care întrece orice închipuire, în condițiile în care nu mai puțin de 5 romȃni își găsesc sfȃrșitul în fiecare zi, în medie, în accidente rutiere, este evident că strategia despre care am amintit nu dă rezultate. Motivul? Dincolo de a nota pe hȃrtie simple constatări, de a face inventarul deficiențelor din trafic și de a numi principalii vinovați, această strategie și-a propus multe direcții de acțiune, dar puține mijloace de control și de evaluare a gradului în care sunt îndeplinite măsurile de prevenție.», a declarat Daniel Olteanu, care a solicitat o evaluare urgentă a modului în care instituțiile cu atribuții în reducerea accidentelor rutiere și-au îndeplinit pȃnă acum obligațiile.

«Vreau să subliniez că, potrivit datelor oficiale, după factorul uman și starea tehnică a autovehiculelor, cauzele majore pentru care avem, în continuare, zilnic, cifre alarmante ca urmare a accidentelor din trafic, sunt legate de modul în care înțeleg să-și îndeplinească atribuțiile unele instituții ale statului. Vorbesc despre lipsa autostrăzilor și întreținerea necorespunzătoare a carosabilului (incluzȃnd aici și lucrările de reparații prost semnalizate, gropile sau insulele complet nesemnalizate), reţeaua precară de drumuri naţionale cu o singură bandă pe sens, deteriorarea severă sau lipsa elementelor de siguranţă de tipul parapete, marcaje și altele asemenea lor.

În situația în care statisticile aruncă o umbră de îndoială clară asupra responsabilității acestor instituții, unele dintre ele cu rol în aplicarea Strategiei Naționale pentru Siguranța Rutieră, cred că se impune evaluarea fără întȃrziere a activității fiecăreia dintre entitățile partenere în implementarea planului de acțiuni pentru reducerea accidentelor din trafic.

Decesul sau rănirea gravă prin accidente rutiere constituie urgențe și riscăm să facem din șoselele morții borne ale incompetenței și ale ignoranței, la care devenim părtași prin lipsa de implicare.», a susținut Daniel Olteanu în plenul Camerei Deputaților.

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.