București Nord este cea mai mare stație feroviară a României. Din această gară pleacă și sosesc zilnic aproape 200 de trenuri. La Gara de Nord se află ”kilometrul zero” al Căilor Ferate, locul de unde se măsoară distanțele pe ”drumul de fier”. Piatra de temelie a gării a fost pusă la 10 septembrie 1868 în prezența lui Carol I, pe un loc ales de domnitor.
Din 1872, când s-a inaugurat această gară, s-a dat în exploatare circulația feroviară pe linia Roman–Galați–București–Pitești. Stația a fost denumită inițial Gara Târgoviștei (pentru că artera numită astăzi Calea Griviței se numea pe vremea aceea Calea Târgoviștei) urmând ca în 1888 să ia denumirea actuală. Chiar dacă la început această gară nu era concepută pentru a deveni principala gară a Bucureștiului, odată cu trecerea anilor aceasta a devenit principalul nod feroviar al Capitalei dar și al României. Ea a fost construită între anii 1868-1872 fiind concepută în formă de U formată din două corpuri paralele legate la capătul dinspre ateliere de un alt corp în orientare perpendiculară, și de-a lungul timpului i s-au adus modificări. Gara de Nord a început să devină neîncăpătoare încă din 1880, iar în 1928 gara avea șase linii pentru plecări și patru linii pentru sosiri. Din august 1944 s-au refăcut instalațiile de centralizare electrodinamică din gară, iar liniile și peroanele au fost prelungite pentru a se obține lungimi utile de 350 m. Perioada dintre 1950 și 1990 a cunoscut o creștere foarte mare a traficului feroviar, dar din anul 1990 numărul călătorilor a scăzut de câteva ori, proces care s-a manifestat în toată România. În prezent Gara de Nord este în curs de modernizare.
Clădirea gării este inclusă în lista monumentelor istorice cu codul LMI B-II-m-B-18803. Ultima restaurare a avut loc în 1997–1999.
În ultimii ani, traficul din Gara de Nord a scăzut foarte mult, în mare parte din cauza stării deplorabile în care arată gara. Pentru renovarea gării, ar fi nevoie să se investească în jur de 300 milioane de euro, iar modernizarea ar dura trei ani.
O astfel de renovare ar putea transforma Gara de Nord într-o gară pentru trenuri de mare viteză. Totodată, un asemenea proiect poate transforma gara într-un adevărat centru comercial, cum sunt mall-urile, ca un punct de atracție pentru călători și operatorii feroviari.
Conform unor estimări din anul 2009, prin Gara de Nord trec zilnic aproximativ 10.000 de oameni. Singurele perioade în care traficul din gară se apropie de 15.000 de persoane/zi sunt cele din preajma sărbătorilor religioase.
Numărul călătorilor transportați din și înspre Gara de Nord a fost de 3,6 milioane de persoane în anul 2011 față de 6,3 milioane în anul 2009.
Vă prezentăm cele mai importante evenimente ale zilei de 25 septembrie:
- 1066: Harold Godwinsonl-a învins pe Harald al III-lea al Norvegiei în bătălia de la Stamford Bridge, punând capăt invaziei vikinge a Angliei.
- 1396: Bătălia de la Nicopole. Sultanul Baiazid I, „Fulgerul” înfrânge armata cruciată la Nicopole; de partea cruciaților a luptat și un corp de oaste sub comanda lui Mircea cel Bătrân.
- 1513: Exploratorul spaniol Vasco Núñez de Balboaajunge în Oceanul Pacific.
- 1559: Moare domnitorul Țării RomâneștiMircea Ciobanul. Va fi succedat de fiul cel mare, în vârstă de 13 ani, Petru cel Tânăr.
- 1572: Rudolf al II-leaeste încoronat rege al Ungariei și Croației.
- 1872: Se inaugurează Gara de Nord din Bucureștiși se deschide prima linie de cale ferată București – Ploiești.
- 1890: Președintele american, Benjamin Harrisonsemnează proiectul de lege privind înființarea Parcului Național Sequoia din California. Flora și fauna, inclusiv arborii gigant de sequoia, trebuie să fie protejate și păstrate pentru posteritate.
- 1944: Al Doilea Război Mondial: S-a încheiat Operațiunea Market Gardenprin care Aliații au încercat să cucerească unele poduri peste principalele râuri din Olanda ocupată de germani. Operațiunea s-a dovedit un eșec, Rinul a rămas o barieră în calea înaintării Aliaților până în la ofensiva din martie 1945.
- 1950: La exact trei luni de la începerea războiului din Coreea, trupele Națiunilor Unite ocupa Seulul.
- 1957: Central High School din Little Rock, Arkansas, devine școală mixtă, pentru albi și negri; a fost nevoie de intervenția US Army pentru ca localnicii să accepte integrarea rasială.
- 1962: Se proclamă Republica Democrată Algeria; Ferhat Abbas e ales președinte al guvernului provizoriu.
- 1972: Norvegienii votează majoritar negativ la referendumul privind integrarea în Comunitatea Economică Europeană.
- 1976: În casa lui Larry Mullen, Jr.din Dublin, s-a înființat formația de muzică rock U2.
- 1981: Sandra Day O’Connora devenit prima femeie învestită în funcția de judecător asociat al Curții Supreme de Justiție a Statelor Unite ale Americii.
- 1991: Mineriada din 1991: Minerii din Valea Jiuluiau ajuns în Gara Băneasa cu mai multe garnituri de tren, conduși de liderul lor sindical, Miron Cozma. La sfârșitul zilei, la Palatul Cotroceni, Miron Cozma îi cere președintelui Ion Iliescu demiterea primului ministru Petre Romanîn schimbul liniștii din capitală.
- 2002: În Siberiase produce Evenimentul din Vitim, un posibil impact al unui corp ceresc cu Pământul.
- 2005: Pilotul spaniol Fernando Alonsodevine cel mai tânăr campion mondial de Formula 1, detronându-l pe celebrul Michael Schumacher.
- 2009: Vladimir Filatdevine cel de-al 8-lea prim-ministru al Republicii Moldova.