Artiștii Apocalipsei au pictat copii morţi pe pereţii aeroportului Denver 1
aeroportului
Externe Divertisment

Artiștii Apocalipsei au pictat copii morţi pe pereţii aeroportului Denver

Unele dintre cele mai tulburătoare imagini pentru cineva care se pregătește să zboare cu avionul au fost pictate într-un aeroport. Acestea descriu scene despre sfârșitul lumii sau figuri bizare, un fel de reprezentare a răului şi se află în aeroportul Denver din SUA, unde mai mulți artiști și-au imaginat scene sau figuri apocaliptice incredibile: copii morți așezați în sicrie, un șir nesfârșit de mame care jelesc, clădiri în flăcări – peste care tronează un războinic mascat, fioros, care amenință cu o sabie uriașă. Ce caută o asemenea pictură într-un aeroport?Artiștii Apocalipsei au pictat copii morţi pe pereţii aeroportului Denver 2

Leo Tanguma, un artist mural, de pildă, a realizat câteva lucrări în care este arătat sfârșitul lumii și renașterea ei, cu ființe care au rezistat unui final apocaliptic. Pe site-ul oficial al artistului nu apar toate lucrările din aeroport ci numai pictura cu happy-end.

„Nu este imaginea care să te întâmpine când urci la bordul unui avion“

Pe Internet se comenteză aceste imagini din aeroportul Denver, iar unii spun că au refuzat să mai zboare după ce au văzut această artă a sinistrului. Pe oameni i-a speriat „Mustangul“ montat în zona unui terminal – o sculptură ce reprezintă „un cal apocaliptic cu ochii roșii care întâmpină vizitatorii“ – „picturile murale de coșmar“, „cuvinte și figuri stranii pe podea“, sau gorgonii. Reacțiile sunt postate pe mai multe site-uri (vigilancitizen.com, abovetopsecret.com, bibliotecaplyades.net, flickr.com etc.). De asemenea, a mai atras atenția forma bizară a întregului aeroport, care din cer se vede ca o zvastică.

Temutul „Blue Mustang“ este de un albastru electric din fibră de sticlă cu ochii roșii strălucitori, precum niște faruri. Are aproape 10 metri înălțime și peste 4 tone. Înfricoșător este şi faptul că „părintele” său, artistul Luis Jiménez, a murit ucis de acestă sculptură. În timp ce îl asambla în atelier, i-a căzut unul din picioarele calului, secționându-i o arteră. A decedat la 66 de ani, într-o zi nefastă, 13 iunie 2006, strivit de propria creație. Fiii lui au terminat lucrarea.

Artiștii Apocalipsei au pictat copii morţi pe pereţii aeroportului Denver 3

La nici un an de la instalarea lucrării, din 2008, americanii se întrebau dacă nu e cazul să fie mutat, scrie USA Today, iar numele să-i fie schimbat în „Blucifer“,„Satan’s Steed“ sau „Blue Devil Horse“. Într-un singur an s-a estimat că au trecut în jur de 28 milioane călători numai prin dreptul terminalului în care este amplasată sculptura. „Nu este imaginea care să te întâmpine când urci la bordul unui avion“, a declarat Christie Carlson care la cererea fiicei sale a renunțat la zbor. Opera a fost comandată artistului din New Mexico încă din 1993, cu doi ani înainte ca aeroportul să fie deschis. Jiménez era celebru deja după ce expuse două lucrări la Muzeul de Artă American Smithsonian. Petițiile trimise de public prin care se cerea mutarea mustangului nu pot fi luate în seamă până în 2013, termen stabilit de conducerea aeroportului, pentru ca publicul să se obișnuiască cu noul concept de artă modernă, susținea Erin Trapp, director al Biroului Afacerilor Culturale din Denver. Soția sculptorului a spus că asta era și dorința autorului, să se vorbească intens despre lucrările lui.

Artiștii Apocalipsei au pictat copii morţi pe pereţii aeroportului Denver 4

O fetiță ține o placă cu simboluri mayașe, care indicau sfârșitul din 12 decembrie 2012

Comentariile de pe forumuri sunt virulente și atrag atenția asupra unei teorii a conspirației, totul fiind legat de presupusul sfârșit al lumii calculat de civilizația mayașă pentru 12 decembrie 2012. Bine că omenirea a scăpat!

Dacă pe de o parte sunt susținători ai unor asemenea forme de artă, spunând că este o „dovadă de curaj să duci arta dincolo de aeroport“, cum scria New York Times în 2009, cei mai mulți se tem. Iubit sau detestat, mustangul se bucură și de câteva poeme haiku, circa 250, dedicate operei de artă. Sculpturi sunt și în alte aeroporturi americane sau în alte colțuri ale lumii, inclusiv pe Aeroportul Otopeni din Bucureşti, însă nici una nu face referire la sfârșitul civilizației.

Comentatorii designului de la Denver atrag atenția că în „Holul Mare“ al aeroportului sunt afișate însemne masonice pe o piatră de granit unde, pe lângă numele celor care au contribuit la ridicarea edificiul se specifică că aceștia au făcut parte din Comisia Lumii Noi (New World Airport Commission), speculându-se că s-ar face referire la Noua Ordine Mondială/ New Word Order, expresie folosită de mulți politicieni americani în discursurile publice.

De aici nu mai e decât un pas până la lucrările explicite ale  artistului muralist Leo Tanguma, un activist al mișcării de artă chicano, care pune accent pe încărcătura politică și pe interesele comunității. A creat picturi în toată țara cu ajutorul studenților și a voluntarilor. Lucrările lui sunt comparate cu cele realizate de Diego Rivera în Detroit, la vremea lor generând nenumărate controverse. Picturile murale ale lui Tanguma „sunt mari, colorate şi provocatoare apelând adesea la întrebări și noțiuni proprii legate de întrebarea: de ce America trebuie şi poate exista“, titrează site-ul Universității Naropa, Colorado.

Despre ce e vorba? Prima lucrare a artistului din Aeroportul Denver, intitulată „Pace și armonie cu natura/ Peace and Harmony with Nature“, este șocantă. În prim plan sunt copii cu animale în brațe, moarte, care-i plâng pe alții copii, fetițe moarte în sicrie deschise – o negresă, o indiană și o fetiță blondă ce ține în brațe ceva inscripționat cu simbolurile crucii și steaua lui David. În centru, plan îndepărtat, se văd clădirile înalte ale unui oraș și arbori imenși învăluiți/ mistuiți de flăcări violente. Tot în centru, o fetiță cu trăsături indiene ține o placă cu simboluri mayașe explicite, simboluri descifrate drept datele care indicau sfârșitul din 12 decembrie 2012.

O pictură murală, ce lipsește de pe site-ul oficial al aeroportului, este la fel de bizară. Un bărbat îmbrăcat în mantie militară cu un vultur pe caschetă, în stilul naziștilor zic forumiștii, poartă o mască de gaze care se prelinge ca cea din „Scary Movie“. Într-o mână ține o armă automată cu baionetă, iar în cealaltă un fel de sabie îndreptată spre un porumbel căzut. În stânga, pe o alee nesfârșită, o mulțime de mame își țin în brațe copii morți. Trei copii zac morți pe niște lespezi, fără vreo urmă vizibilă de violență. Toți par gazați. În dreapta jos este reprodusă o scrisoare scrisă de Herchenberg Hama, de 14 ani, care a murit în 1943 în lagărul de la Auschwitz. O imagine a atrocității, fără logică spun cârcotașii, expusă la poarta principală a unuia dintre cele mai mari aeroporturi ale lumii.

Într-un final, apare o altă pictură, luminoasă, care glorifică viața de după dezastru. În „Copiii visului mondial al păcii/ Children of the World Dream of Peace“ toate personajele sunt vesele, îmbrăcate în costume populare naționale, cu arme înfășurate în stagurile țărilor lor, ținute în brațe. Identitatea țărilor lumii care dețin puterea pare evidențiată, făcându-se o altă referire la Noua Ordine Mondială, scrie vigilantcitizen.com. La picioarele tuturor, soldatul este căzut, iar doi porumbei, de data aceasta vii, sunt așezați pe armele soldatului.

Mai este o lucrare, tot sub numele „Pace și armonie cu natura/ Peace and Harmony with Nature“, unde renașterea este celebrată de toată lumea, oameni și animale, în jurul unei plante necunoscute, ca și cum a apărut din neant după mai multe experimente.

Interesant este și faptul că sub aeroportul Denver constructorii au săpat un imens adăpost pentru vremuri de restriște. De ce?

 

 

 

 

 

 

 

 

loading...

Voi ce părere aveți? Așteptăm comentariile voastre mai jos.

Folosim cookie-uri pentru a va asigura o interactiune cat mai buna cu site-ul. Prin continuarea navigarii permiteti utilizarea cookie-urilor. Sunt de acord Detalii